Byggahus.se

Byta fönster och ytterdörr - hur går jag tillväga?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Jag har planerat att byta alla fönster och ytterdörrar på min villa till sommaren. Jag är ganska nybliven villaägare och detta kommer att bli min största/dyraste renovering hittills därför söker jag råd och tips här.

Det är totalt 11 fönster som ska bytas, 3 är källarfönster som är ganska små. Utöver detta har jag en ytterdörr, en altandörr och en källardörr som ska bytas i samma veva.

Jag har bestämt mig för PVC, dels för priset dels för att slippa underhållet.
    Jag själv kan i stort sett ingenting om varken fönster eller fönsterbyte, därför vill jag anlita någon som utför allt, från mätning, beställning till montering.

Funderingar jag har:

- Vart vänder jag mig? Snickare eller fönsterfirma?
    - Vilka förnsterfirmor finns det som säljer/tillverkar PVC som även monterar?
    - Vad bör jag tänka på vid val av fönster/dörr?
    - Är detta ett jobb där kontrakt bör skrivas?
    - Bör jag göra en besiktning efter att jobbet är utfört?
    - Vad kan detta kosta? 50.000 eller 150.000?
    - Övrigt jag bör tänka på?

2. H
    Medlem · Nivå 20
    - Både och så får du bra offerter att jämföra med. Ta gärna nån offert med bara fönstrena.

- Vet ej.

- Ja det tycker jag.

- Är man helt nybörjare så kan det vara klok men först lägger du upp bilder här så kan forumet ge lite kritik på jobbet.

- Räkna max 10.000:- per fönster med montering före rot med PVC fönster.

- Var ute i god tid och kolla på ett fönster i verkligheten innan du beställer det.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Någon här på forumet som kan tipsa om snickare/fönsterfirma i Västra Götaland?

4. T
    Medlem · Nivå 17
    Jag bytte 11 enheter (därav en altandörr) med trä/alu (underhållsfria) och det kostade 140000 med finfin montering och även listverk på insidan. Jag är skitnöjd.
    Beroende på din budget ska du fundera om snickaren ska bara byuta och du gör alla lister/smygar/utvändigt plåt mm, eller om du beställer allt färdigt och klart.

5. P
    Medlem Nivå 1
    Om du ska ha hjälp med något tycker jag man ska ta allt, dom är så snabba att hänga dit dom och sen lista. Tror inte du spar många kronor på det men kan kanske vara värt att kolla.

6. T
    Medlem · Nivå 9
    Fönsterbyte är ett riktigt skitgöra om man ska göra hela huset på en gång.
    Det är bl.a. tungt då fönster väg en del.

7. L
    Medlem Nivå 1
    Finns det någon här på forumet som har PVC fönster i Västra Götalandsregionen och kan tipsa om fönsterfirma?