1 718 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Byta fönster eller renovera de gamla?
På konsumentens sida
· 3 409 inlägg
Många gånger lönar det sig att renovera istället för att byta fönstren. Roger Nyström berättar vad som gäller med fönster från olika tidsperioder och vad en fönsterrenovering kostar jämfört med ett fönsterbyte.
Du kan läsa artikeln här: Byta fönster eller renovera de gamla?
Du kan läsa artikeln här: Byta fönster eller renovera de gamla?
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Det hade varit bra med fler argument för när det lönar sig att byta fönster. Jag saknar exempelvis data för hur mycket oljud nya fönster stänger ute?
Nya fönster är också lättare och säkrare att putsa, man slipper stå utanför på tredje våningen och hålla sig i fönsterkarmen när man putsar utåthängda regelvidriga fönster, eller under ett tungt överhängt fönster. De är också lättare att vädra. Man slipper flytta på alla blomkrukor när man ska vädra om de är inåthängda. Räknar man in tidsbesparingen på fönsterputs, att man sover bättre om oljudet minskas, att man inte drar ner lika mycket Nox och ppm partiklar i lungorna om man bor vid en tung bilväg, och effektivare vädring är jag säker på att många byten lönar sig rätt fort. Därmed inte sagt att man inte ska värna kulturmiljön. Att bevara fönster är också viktigt. Men det ska inte vara överordnat hälsa (läs sot från biltrafiken och oljud) och en god arbetsmiljö för den som nu ska putsa dem.
Nya fönster är också lättare och säkrare att putsa, man slipper stå utanför på tredje våningen och hålla sig i fönsterkarmen när man putsar utåthängda regelvidriga fönster, eller under ett tungt överhängt fönster. De är också lättare att vädra. Man slipper flytta på alla blomkrukor när man ska vädra om de är inåthängda. Räknar man in tidsbesparingen på fönsterputs, att man sover bättre om oljudet minskas, att man inte drar ner lika mycket Nox och ppm partiklar i lungorna om man bor vid en tung bilväg, och effektivare vädring är jag säker på att många byten lönar sig rätt fort. Därmed inte sagt att man inte ska värna kulturmiljön. Att bevara fönster är också viktigt. Men det ska inte vara överordnat hälsa (läs sot från biltrafiken och oljud) och en god arbetsmiljö för den som nu ska putsa dem.
Har man källare med "inputsade" karmar kan en renovering vara enklare om de inte är murkna. Går relativt enkelt att fixa fönsterbågen om det sitter ett 2-glas och ersätta med en 2-glaskassett t.ex. med argon/isolerglas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovera eller byta fönster?
Fönster & Dörrar -
Byta ut fönster+altandörr eller behålla
Fönster & Dörrar -
Behöver jag byta eller reparera mina äldre och slitna fönster med torrsprickor och färgsläpp?
Fönster & Dörrar -
Salning fönster Laga, byta eller ny utanpå
Byggmaterial & Byggteknik -
Det ska bli enklare regler för solceller, tilläggsisolera eller byta fönster!
Bostadspolitik