Byta fönster Elementhus

408 läst  7 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vet att frågan varit upp förut, men har inte riktigt hittat någon tråd där någon väljer aningen större fönster än de som sitter i huset från början.Finns en del med lite bilder, hur fönsterhålet ser ut helt rent från karm mm. Men har varit svårt att se exakt hur det ser ut. Så har ni några bilder ett råd till fönsterbyte så är det välkommet.

Mitt mål är i alla fall att sakta men säkert förändra utseendet på mitt Elementhus som är från 68:a. Och då måste de gamla fönstren bort.

Jag har mätt en del och får det till att fönsterhålen är ca 120cm höga, och vet från andra trådar att det förmodligen sitter en lådbalk ovanför de längre sammanhängde fönsterpartierna. Så min plan är att köpa standardfönster med modulmått 9x12, och då är de i realiteten 1180mm höga, och ger en cm upp och nere för att dreva. Alternativt borde man kunna såga upp öppningen en aning i nederkant, om man ska dit med en remsa plywood eller liknande innan man ställer dit det nya fönstret.
    Planen ä sedan växla av med nya reglar upp mot lådbalken för att får samma funktion som de bärande karmarna fyller idag. Se bifogad bild.

Är jag ute och cyklar eller är det görbart? Skulle man märka att lådbalken inte riktigt är helt hundra får man väl överväga att byta ut den mot limträ.

2. J
    Medlem · Nivå 6
    Hos mig hade varje fönster med bärande karmar en regel på högkant överst. Varje modul var 900 mm. Alltså ingen hel bärlina som gick att återanvända. Bara att stämpa upp takstolarna tillfälligt, riva ur fönstren och regla upp på nytt. Gick otroligt snabbt och smidigt.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Ok, när är ditt hus byggt, tänkte om konstruktionen kan ha skiftat en aningen genom åren?

Och när du säger att du reglade upp på nytt, var det hela vägen upp mot taket, eller mot någon lådbalk eller liknande?

4. J
    Medlem · Nivå 6
    Myresjöhus från -71.
    Reglade upp nytt med nya stående reglar, och limträbalk över fönstren.

5. T
    Medlem Nivå 1
    Jag började riva lite idag under ett av fönsterpartierna, lite mest som ett test för att se hur det såg ut under. Jag ska ändå byta fasaden så var ganska nyfiken hur hårt den satt fast, men det visade sig att aluminiumpanelen satt på en plockepinn konstruktion som föll isär av själv.

Men vad jag hittade bakom gjorde mig ju lite mer konfunderad, visade sig att det inte är de vanliga kutterspån modulerna under fönstren, utan mer som fack fyllda med glasull, som dessutom verkade vara möglig närmas fasaden.

Vad är bästa vägen framåt här, funderar på att byta ut isoleringen mot cellulosa istället. Och kanske även förstärka upp en aning under fönstren. Eftersom jag ska tilläggsisolera, och fasaden idag vilar ca 7 cm innanför grundmurens kant funderar jag på att lägga en yttre syll och regla upp ifrån den.

6. L
    Medlem Nivå 3
    Har själv ett myresjöhus från 73. Du har inga bilder från rivning och uppregling? Fick du en mindre glasyta?
    Myresjös egna lösning bygger på att man reglar upp på insidan.

7. J
    Medlem · Nivå 6
    Dåligt med bilder, men gjorde detta på 3 olika ställen på huset. Bytte till större fönster/dörrar på alla ställen, så fick ta ur större hål i i väggarna.
    "Bara" att såga ur, och regla upp igen. Kombinerade detta med tilläggsisolering av hela huset.

8. L
    Medlem Nivå 6
    Tror inte det svarta är mögel, ser ut som smuts från utomhusluften.
    Kan nästan garantera att det inte är mögel.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: