Byggahus.se
Hej!

har lyckats ha sönder ett fläktblad på min Aerfast AC24016 kompressor.
Men vad för specialhylsa lossar jag den med?
Någon som vet?

Känns löjligt att behöva lämna in den för detta.

• 47647ADF-A858-4359-A5C4-0433CEF3A9DA.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den hålls nog på plats med bulten i centrum,ser ut att vara vanlig högergänga då fläkten är skuren för vänstergång. annars är den påpressad , kan gå att få bort med att värma med en hårtork riktigt varm och sätta 2 st stora mejlar eller koben på undersidan och bryta uppåt

Men hur får jag bort ”bulten” ?
Behövs någon form av specialhylsa antar jag...

Ta en riktig närbild på den,och axeln ser nästan som ett kilspår där men svårt att se

Här kommer en lite mer zoomad
Den är helt rund ca12mm i diameter med en liten avfasning. (Överst i bild)

• 81171A4A-8EAA-487B-BB47-F4C03F28F581.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svårt fall doktorn grät. Där den lilla fasningen är på axeln, går fläkten in under kanten där, gör de inte det så är den nog pressad på, har du kollat så det inte sitter en stoppskruv mellan bladen in mot axeln. Den främre delen ( plattan ) går en att sprätta bort, kanske inte.Fläkten är körd så allting går med våld bara prova, värm då ordentligt på navet så blir hålet större

Tack så mycket för hjälpen!!!!!:D
Den var pressad på!
Gjorde som du sa, värmde med varmluftspistolen. Sen var det bara att lirka av den.

(y)(y)(y)

Får du tag i en ny fläkt lägger du den i ugnen med inställt värme på 50 -60 C, fram med handskarna och knacka på den med en gummi eller träklubba, se först efter om det det finns en kant på axeln så den inte kommer för långt in Om inte kan du sätt den på axeln som den gamla, är nog inget exakt för det. Kom tillbaka med resultatet

Ska lägga en beställning på en ny i veckan!
Återkommer när den e på plats!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.