Hej!
Tänkte jag hör mig för.
Jag misstänker att det är behörighetskrävande men tänker jag frågar eftersom man får byta ut befintliga eluttag mot nytt om man har kompetens för det.
Det är såhär. vi har en gammal tvättmaskin vi ska byta ut mot en nyare som vi fått.
Den gamla sitter fast installerad i sån "eldosa" i väggen.
Den nya har stickpropp vilket jag förstått är det vanligaste idag.
Rummet den står i är en tvättstuga/groventre så tror ej det ställs några direkta krav på IP klassning på det.
Kan man som lekman byta detta lagligt?
Känner lite så vad kan gå fel egentligen?
Känner mig inte ett dugg osäker på kopplingen om det bara är en dosa bakom och man kan sätta dit ett vanligt vägguttag.
Känns surt att tillkalla elfirma för en sån liten sak och kanske få lägga 1000kr inkl framkörning och material och arbete. om jag själv kan och får göra det!
Tack på förhand!
Tänkte jag hör mig för.
Jag misstänker att det är behörighetskrävande men tänker jag frågar eftersom man får byta ut befintliga eluttag mot nytt om man har kompetens för det.
Det är såhär. vi har en gammal tvättmaskin vi ska byta ut mot en nyare som vi fått.
Den gamla sitter fast installerad i sån "eldosa" i väggen.
Den nya har stickpropp vilket jag förstått är det vanligaste idag.
Rummet den står i är en tvättstuga/groventre så tror ej det ställs några direkta krav på IP klassning på det.
Kan man som lekman byta detta lagligt?
Känner lite så vad kan gå fel egentligen?
Känner mig inte ett dugg osäker på kopplingen om det bara är en dosa bakom och man kan sätta dit ett vanligt vägguttag.
Känns surt att tillkalla elfirma för en sån liten sak och kanske få lägga 1000kr inkl framkörning och material och arbete. om jag själv kan och får göra det!
Tack på förhand!
Tack det var det jag misstänkte!tommib skrev:
Tänkte om det var något sånt att det klassades som att byta uttag till uttag och vice versa.
Får helt enkelt bli elfirma då och bita i det sura äpplet.
I mitt tycke kan ju inget gå fel om nolla kopplas på nolla och fas på fas och jord på jord. men det är ju bara jag haha!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ett vant elektrikeröga ska ändå bedöma ifall platsen är lämplig för ett uttag. Formellt ställer det också krav på JFB. Vidare behöver man titta i dosan ifall det finns flera faser där. Då kanske man vill sätta två uttag, eller ett dubbelt som är godkänt för flera faser. Så byte av uttag till uttag ställer mindre krav på kunskap och utförande än byte från dosa till uttag.
Men det är ju annars inga konstigheter som man med ordinära färdigheter fixar ganska enkelt. Glöm inte att kontrollera skyddsjordningen. Vad som inte kommer att hända är att du blir dömd mot elsäkerhetslagen för brott mot behörighetsreglerna. Det som istället kan hända är att du blir dömd mot brottsbalken ifall det sker en olycka. Så helt avgörande är ett bra jobb.
Men det är ju annars inga konstigheter som man med ordinära färdigheter fixar ganska enkelt. Glöm inte att kontrollera skyddsjordningen. Vad som inte kommer att hända är att du blir dömd mot elsäkerhetslagen för brott mot behörighetsreglerna. Det som istället kan hända är att du blir dömd mot brottsbalken ifall det sker en olycka. Så helt avgörande är ett bra jobb.
Tack för utförligt svar!Bo.Siltberg skrev:
Ett vant elektrikeröga ska ändå bedöma ifall platsen är lämplig för ett uttag. Formellt ställer det också krav på JFB. Vidare behöver man titta i dosan ifall det finns flera faser där. Då kanske man vill sätta två uttag, eller ett dubbelt som är godkänt för flera faser. Så byte av uttag till uttag ställer mindre krav på kunskap och utförande än byte från dosa till uttag.
Det blir att använda elektriker.
Pratade med en men skulle ringa på måndag igen då jag ej kunde imorgon. När de hade möjlighet..
det är ju ett alternativ. Men också ingenting jag får göra själv antar jag.H halj skrev:
tanken var mest med stickpropp för att enkelt kunna ta bort maskinen när vi ska renovera i framtiden och slippa ha dit elektriker direkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Det är riktigt, du får inte ens ansluta den fast utan behörighet. Reglerna har inte riktigt hängt med utvecklingen de senaste 50 åren...
Känns överdrivet att ha stickpropp och vägguttag för något som ska kopplas ur/in 1-2ggr under sin 10åriga livstid.A amoreex skrev:
Är ju ingen större skillnad i att installera ett vägguttag istället för att återinstallera tvättmaskinen fast, inget av alternativen är tillåtet utan behörighet.
Men har du redant tänkt bryta mot det en gång kan du ju upprepa processen vid renoveringen.
Men jag har ju inte tänkt bryta mot lagen.H halj skrev:
Därav min fråga om det klassades som godkänt precis som eluttag mot eluttag eller om det är en form av "nyinstallation"
Aha, misstolkade! Ber om ursäkt.A amoreex skrev:
Hursomhelst kan man ju verkligen tycka att byta en fast installerad tvättmaskin mot en ny likadant fast installerad tvättmaskin borde vara likställt med att byta ett vägguttag mot ett likadant vägguttag.
Det håller jag absolut med dig om..H halj skrev:
Eftersom det är samma sladdar som skall in isåfall.
Man kan verkligen tycka det men ska man hårdra det tror jag inte ens man får demontera (koppla bort) en fast installerad tvättmaskin som lekman.H halj skrev:
Nä har också för mig det.Alfredo skrev:
Man får väl inte ta bort någonting som är fast installerat som lekman, med andra ord inte ens en taklampa om den sitter in kopplad i dosa?
Om den ej är kopplad med lamputtag med andra ord.