Byta fasad + tillägsisolera

537 läst  7 svar

  1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej! mitt första inlägg här.

    Har några funderingar. jag och min sambo har precis köpt vårat första hus och skall nu byta fasad mestadels för att få ner energiförbrukningen.

    Det är ett hus från 1929 och då inte speciellt välisolerat.... 70mm planke väggar och eternit fasad.

    Vi hade tänk plocka av all eternit ner till trästommen sen klä hela huset med bison duk eller liknande vindduk,
    sen västkustskiva 80mm men det finns ju så många att välja på?
    sen regel utanpå för att fästa stående panel.
    Behövs regel utanpå eller kan man spika panelen direkt mot isoleringen eftersom det är plankvägg bakom? blir en luftspalt i lockpanelen men kanske inte tillräcklig?

    Hur hade ni gjort och vad för material hade ni använt?


    Med vänlig hälsning Första huset
     
    • Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 5
    Jag har monterat Paroc 95mm klimatskiva på mitt hus.
    Du fäster upp skivan med förslagsvis långa skruvar och tillhörande brickor.
    Sen fäster du tillhörande 95mm distanser genom isoleringen.
    Sen skruvar du fast spikläkt med långa skruvar genom distansera.
    Jag använde mig av 25x75 spikläkt.
    Sen skruvade jag liggande panel på spikläkten.

    Lycka till :)
     
  3. B
    Medlem Nivå 4
    Vi hade hantverkare som nyligen gjorde liknande övning på vårt trähus från 1920. Vågar inte lova att jag kommer ihåg ordningen av materialen helt rätt, men har för mig uppbyggnaden var: Asfaboard, stående reglar (som även såg till att rikta upp väggen) med västkustskiva mellan reglarna, vindduk, liggande spikläkt, stående panel + lockpanel.
    Ingen plast eftersom det ändå inte finns någon plast i resten av konstruktionen.

    Tror det är ett bra tips att rikta upp väggarna, om man nu inte har tur och huset inte har satt sig på 100 år. Blir nog enklare när man ska få ihop hörnen och knutbrädorna.

    Vi valde 45mm västkustskiva eftersom mer isolering skulle göra att huset såg konstigt ut med för litet takutsprång och grunden långt innanför fasaden.

    Vi flyttade även ut fönster och dörrar så att de livar med den nya fasaden. Tycker personligen det är mycket snyggare (när det gäller trähus) än att fönsterna sitter i djupa gluggar.
     
  4. B
    Medlem Nivå 1
    Tack för alla svar och tips. har funderat lite på skarvarna som blir, det blir ju skarvar även om man lägger dom diktan som på bilden.

    tanken är att isolera med 80mm skiva, om man istället lägger 2st 40-45mm skivor omlott över skarvaran borde inte detta ge bättre isolervärde ?
     
  5. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
  6. H
    Medlem · Nivå 16
    Vi tilläggsisiolerade med västkustskiva och jag skulle inte göra det en gång till åt mig själv. Åt kunder måste man ju bygga som de vill ha det men åt sig själv kan man kosta på ett bättre utförande. Skarvarna blir aldrig bra med västkustskiva hur nogrann man än är och så är det stor risk att få in vatten i isoleringen eftersom det inte finns någon vindskyddsskiva utanpå.
    På ert hus som är diffussionsöppet och saknar fuktspärr är det inte heller så bra att isolera med ett material som inte tillåter fuktvandring..

    Jag skulle riva bort allt utanpå plankväggen och sedan skåla (regla) med 2x3 eller kanske rentav 2x4 tums plankor på cc 600 centimeter. Isolera med Ekofiber i skivor. Spika en ordentlig träfiberbaserad vindskyddsskiva utanpå. Till exempel Bitulit eller Hunton. Gärna den sorten som är beckimpregnerad rätt igenom. Sedan spikreglar och ny brädslåning.

    Skall ni ha lockpanel på wtt hus från 1929?
    Locklistpanel skulle ju passa bättre ihop med den tidens stil.
     
  7. D
    Medlem · Nivå 15
    Den skivan är väl rejält fuktöppen.
     
    • Laddar…
  8. H
    Medlem · Nivå 16
    Ja betydligt fuktöppnare än både vindskyddsgips och de flesta vinddukarna....... enligt vad jag forskade fram en gång.
    Inte så fuktöppen som de oimpreglerade träbaserade vindskyddsskivorna.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: