1 120 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Byta färgkulör ( slamfärg )
Vi har ett hus med röd slamfärg och tänkte i år byta färg till mörkare grå eller grågrön eller liknande med (moderna) Vapen fasad färgen.
Finns det någon som gjort detta eller vet om någon referens?
Vet att vi kommer då borsta en del... 😀
Finns det någon som gjort detta eller vet om någon referens?
Vet att vi kommer då borsta en del... 😀
Jag hade nog skrivit frågan till färgtillverkaren själv istället. Rent spontant är jag dock skeptisk. Det brukar ju bli att man får bort slamfärg ganska "ojämnt", med stor skillnad på sol- och skuggsida och det tycker om att lägga sig hårdare i hörnen längs lockpanelen etc.
Å andra sidan, stora fördelen med slamfärg är ju just att det bara är att slamma på mer om man tycker det blev för tunt. Falu Vapen är ju dock inte gratis precis...
Å andra sidan, stora fördelen med slamfärg är ju just att det bara är att slamma på mer om man tycker det blev för tunt. Falu Vapen är ju dock inte gratis precis...
De flesta jag pratat med säger att det ska fungera bara man gör ett bra grundarbete. Nya färgen bör dock inte vara ljusare än den gamla men svårt att veta. Timmergrå hoppas vi funkar.torparavgrund skrev:
Jag hade nog skrivit frågan till färgtillverkaren själv istället. Rent spontant är jag dock skeptisk. Det brukar ju bli att man får bort slamfärg ganska "ojämnt", med stor skillnad på sol- och skuggsida och det tycker om att lägga sig hårdare i hörnen längs lockpanelen etc.
Men skulle vara kul att så om någon lyckats och är nöjd med resultatet.
Falu Vapen är inte billigt nej, men de har en "modern" slamfärg som inte färgar av sig och ska klara längre period utan ommålning säger de.
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Hur räknar du när du säger att den inte är billig? Vad jämför du med? Annan slamfärg eller annan typ av systemmålning? När blir en färg billig?Leafbranch skrev:
De flesta jag pratat med säger att det ska fungera bara man gör ett bra grundarbete. Nya färgen bör dock inte vara ljusare än den gamla men svårt att veta. Timmergrå hoppas vi funkar.
Men skulle vara kul att så om någon lyckats och är nöjd med resultatet.
Falu Vapen är inte billigt nej, men de har en "modern" slamfärg som inte färgar av sig och ska klara längre period utan ommålning säger de.
Tänkte bara på inköpspriset i jämförelse med slam. Sen kan det ju vara värt det om det är en bättre färg som håller längre och stryker längre såklart.Johan.Abrahamzzon skrev:
Är mest intresserad om någon annan lyckats borsta och måla om från Rödfärg till grå eller liknande.
Blir "vanlig" billig falu rödfärg timmergeå då färghandlaren inte alls rekommenderar den "moderna" och dyrare för vårat ändamål.
Ringde och frågade kommurn. Trodde aldrig vi skulle behöva bygglov för detta då det är ett 80-tals hus med rödfärg bland vita/gråa hus i området. Dom vet att det kommer gå igenom men endå måste jag skicka in ansökan som går på 6.5K....
Pratat med andra i området så skulle vissa inte ens fråga.
Ringde och frågade kommurn. Trodde aldrig vi skulle behöva bygglov för detta då det är ett 80-tals hus med rödfärg bland vita/gråa hus i området. Dom vet att det kommer gå igenom men endå måste jag skicka in ansökan som går på 6.5K....
Pratat med andra i området så skulle vissa inte ens fråga.
När jag pratade med en ansvarig person på kommunen så låter det väldigt flummigt med massa tycke och smak från betraktarens ögon. Känns inte regelret, mer som ett lotteri beroende på vilket humör personen har man ställer frågan till.R Rejäl skrev:
Rent logiskt kan min ommålning inte vara ett problem...
Det går inte att måla över täckfärg med slamfärg. Först måste normalt täckfärgen skrapas bort !Leafbranch skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Cirkapris för att byta våtrumsmatta på väggar och golv i litet badrum?
Badrum -
Byta urladdningslampa mot LED
Belysning -
Vad skall vi göra för att åtgärda fuktproblem i råspont, byta allt?
Tak & Vind -
Byta vedpanna eller bergvärmepump - eller båda?
Värme allmänt -
Siemens SX76N095EU - byta pump, hur kommer jag in?!
Vitvaror