Byggahus.se

Byta färg pga Folksams färgtest?

1. DT
    Medlem · 95 inlägg

DT

Medlem
    Hej!
    Förra sommaren grundmålade vi vårt nybyggda trähus med Flüggers Exteriör Grund Alkyd, vattenbaserad oljegrund. I år har vi tänkt täckmåla med Flügger Exteriör Finish alkydoljefärg. Men i Folksams färgtest så fick Exteriör Finish underkänt!
    Jag gick in till Flügger-butiken och dem säger att det beror på hur tjockt man målar, hur noga man är med underarbetet osv. Jag har även pratat med en bekant som är målare, och han använder själv Flüggers färger. Han, och dem i butiken, säger att man nu för tiden får räkna med att, inom ett par år, få påväxt och får då tvätta fasaden, vilket många husägare inte gör. Även på Sveff, Sveriges Färgfabrikanters Förening, har man vissa påpekanden till testet (www.sveff.se/).

Är det någon som har några funderingar eller tankar runt detta? Ska man byta till någon av dem täckfärgerna som fick godkänt? Tacksam för tips o råd!

2. Anders_S
    Medlem · Skåne · 801 inlägg

Anders_S

Medlem
    Det är tyvärr så att man ska tvätta huset regelbundet (1 g året) för att slippa risken för påväxt. Men vem gör det?
    Sen kan jag väl tycka att en akrylatfärg är bättre som slutfärg för den är blankare och det minskar påväxten samt att den är elastiskare och håller kulören och glansen längre. Det finns inget problem med att lägga en akrylat på en oljebaseradgrundfärg om du har målat noga.
    Anders

3. P
    Medlem · 186 inlägg

psamuels

Medlem
    Mina tankar om detta:

Som trähus ägare har man en massa fasad att tvätta och måla.

Vid årets fasadtvätt, upptäckte jag att den delen av mitt hus som är tillbyggd -00 och målad med Fluggers 3 stegsmetod (grundolja, grundfärg och 2 lager uteakrylat-25 som avslutning), har mycket mer svart prick mögel än den äldre delen av fastigheten som också är målad med Flugger uteakrylat-25, år -00 men med flera skikt av äldre färg under.

På t.ex. en vägg mot norr kan jag se stor skillnad i mögel påväxt från en bräda till en annan, samma täckfärg, men olika underlag. På den äldre delen av huset är det 3 - 4 lager med olika färg, på den nya delen är det uteslutande nytt trä med Flugger 3 stegsmetod.

Alla knutar är vitmålade med Flugger fönster (oljealkyd), där växer svartmöglet så det knakar!

Jag vill tro att det beror på färgen och inte på virket, men kan inte vara helt säker.

Tanken att tillsätta "antimögel" medel i färgen tilltalar således mig, men vad?

Några olika förslag har nämnts på forumet i olika trådar: Boracol, http://www.bensalkonklorid.com, M-1 Paint Additive, etc.

Jag har nu bestämt mig för följande strategi när jag helrenoverar en vägg nästa år (med helrenovering avser jag att skrapa hela väggen trären), kommer jag att tillsätta följande:

I grundolja, 10% Boracol.

Grundfärg, Bensalkonklorid, enl; http://www.bensalkonklorid.com/Skydda-olika-material.html

Samt i täckfärgen; M1 Paint Additive, http://www.natlallergy.com/product.asp?pn=1288&bhcd2=1187186621.

Hängsle & Livrem? - Absolut!

7 meter husvägg är ingen höjdare att klänga på med borste och hustvättmedel.

/Per

4. A
    Medlem · Uppsala · 32 inlägg

anelie

Medlem

undvik BORACOL

Om du inte redan har problem med RÖTA etc.

För svartmögel prickar blir Boracol föda efter en tid. Det kommer dock inte bli problem för dig då du tänker använda bensaltensid efter.

Jag blir dock nyfiken på de där M1 medlet.

Vet du vad detn aktiva substansen består av?

• Laddar…
  5. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 039 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Det där får du förklara. Enligt min erfarenhet är boracol ett effektivt medel mot svartmögel.:confused:

6. P
    Medlem · 186 inlägg

psamuels

Medlem
    3-IODO-2-PROPYNYL BUTYLCARBAMATE (CAS Number: 55406-53-6).

Kan Du förklara din kommentar om Boracol?.

/Per

7. G
    Medlem · 429 inlägg

goerana

Medlem
    Hej förstår inte vad du menar, äter mögel boracol ?
    Är det skitsnack från din sida eller har du fakta ???
    //Goerana

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.