Hej, tänkte byta ett tillhållarlås (extralås) i en lägenhetsdörr som är av märket Daloc. Modell vet jag ej exakt. Tänkte det skulle vara smidigt att bara skruva ur låskistan och sedan inget mer med det. Nu visar det sig dock att låskistan inte går att nå då den sitter som "inbakad". Verkar som det sitter en lång metallist längs hela dörrhöjden som man måste skruva loss för att komma åt saker. Frågan är om man vågar lossa denna utan att det ramlar ut saker (tänker fjädrar, hakreglar med mera)? Någon som har erfarenhet av detta? Försökt hitta en bruksanvisning/skiss på Daloc-dörrar generellt, men hittar ingen som visar hur man byter låskista med mera...
Ta några bilder men troligtvis har du ett flerpunktslås med ett extra tillhållarlås.
Ett flerpunktslås sitter ihop i en enhet så det är inte något som flyger iväg om du lossar hela flerpunktslåset.
Det är endast inne i själva låshusen som det finns saker som kan lossna och låshusen har du ingen orsak att öppna.
Ett flerpunktslås sitter ihop i en enhet så det är inte något som flyger iväg om du lossar hela flerpunktslåset.
Det är endast inne i själva låshusen som det finns saker som kan lossna och låshusen har du ingen orsak att öppna.
Här kommer några bilder. Kunde inte ta hela i en bild, men lite bilder dels längst upp på dörren och sedan från vanliga låset och neråt, och en närbild där extralåset sitter. Antar jag kan skruva loss "skenan" och därefter plocka ur låshuset för extralåset?
Vad innebär omläggning? Låset har hängt med ca 25 år och har de senaste åren blivit värre och värre att låsa och öppna. Man kan vrida ca 5-10 grader sedan tar det tvärstopp. Om man står och vrider fram och tillbaka och vickar nyckeln åt olika håll så tar det ca 40-50 vridningar innan det till slut går vrida nyckeln fullt och öppna låset. Rädd att bli utelåst en vacker dag om jag inte byter1 123abc skrev:
En omläggning innebär att man byter låsningen i låshuset och om det behövs så kan även andra detaljer bytas, enkelt förklarat byts innehållet ut.
De problem du beskriv uppstår främst om någon smort låset men kan även uppstå av smuts (framförallt om det sitter utomhus mot en vältrafikerad gata t.ex hornsgatan men även undertryck kan dra in smuts i låset), det kan även bero på slitna eller skadade nycklar.
Låshuset kan vara nitad i flerpunktslåsets stolpe/skena vilket då gör byte besvärligt men det kan även vara utbytbart.
De problem du beskriv uppstår främst om någon smort låset men kan även uppstå av smuts (framförallt om det sitter utomhus mot en vältrafikerad gata t.ex hornsgatan men även undertryck kan dra in smuts i låset), det kan även bero på slitna eller skadade nycklar.
Låshuset kan vara nitad i flerpunktslåsets stolpe/skena vilket då gör byte besvärligt men det kan även vara utbytbart.
Redigerat:
Hmm, låter som inget man kan göra själv då. Inte på ett enkelt vis iaf. Omläggning kräver väl ändå att någon låssmed kommer och gör det på plats om det nu sitter nitat?1 123abc skrev:En omläggning innebär att man byter låsningen i låshuset och om det behövs så kan även andra detaljer bytas, enkelt förklarat byts innehållet ut.
Låshuset sitter troligen nitad i flerpunktslåsets stolpe/skena vilket då gör byte besvärligt.
Jag uppdaterade inlägget med att det kan vara utbytbart.I irrbloss skrev:
Ända sättet att vara säker är att du lossar samtliga beslag och tar ut hela flerpunktslåset.
Om du är händig så går det att göra en omläggning själv.
Grejen är att det är ett vanligt FAS901 eller vad det heter numera. De flyttade över det från gamla dörren som ej var säkerhetsdörr när de installerade säkerhetsdörren. Var inte närvarande när de gjorde det, så vet inte exakt hur de gjorde. Jag tänker att de måste ha tagit bort ”fästet” som sitter på låset som gör att man kan skruva i det i en vanlig trädörr, annars hade ju låset/kolven hamnat för långt in. Antar inte det är någon hint huruvida det är nitat eller ej?1 123abc skrev:
Jag har sett dom men fortfarande vet jag inte hur det ser ut på andra sidan det nitar vi ser kan likväl vara stångstyrning även om höjden mer känns som en stolphållare som håller fast låshuset.
Det enklaste är att skruva loss allt och ta några bilder och sedan skruva tillbaka allt.
Om jag ska gissa beroende på det som syns på bilden så är jag nästan helt säker på att det är ett ASSA 90001 låshus som sitter fast som det vanliga låshuset sitter fast i en vanlig stolpe om så är fallet så är det lätt att byta ut låshuset, men för att kunna svara 100% säkert så måste jag se vad som sitter och hur.
Det har varit lite olika lösningar genom åren.
https://www.assaabloyopeningsolutio...r/dorr/flerpunktslas-mpl/extralas/assa-90001/
Det enklaste är att skruva loss allt och ta några bilder och sedan skruva tillbaka allt.
Om jag ska gissa beroende på det som syns på bilden så är jag nästan helt säker på att det är ett ASSA 90001 låshus som sitter fast som det vanliga låshuset sitter fast i en vanlig stolpe om så är fallet så är det lätt att byta ut låshuset, men för att kunna svara 100% säkert så måste jag se vad som sitter och hur.
Det har varit lite olika lösningar genom åren.
https://www.assaabloyopeningsolutio...r/dorr/flerpunktslas-mpl/extralas/assa-90001/
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden