Byggahus.se
Bor i ett hus byggt -37 där tappvattnet upp till en liten toa på ovanvåningen fortfarande har orginalröret kvar, antar att det är ett galvat järnrör? Det är inget fel på det, det kommer bra med vatten utan missfärgningar och känns rejält.

Nu i samband med att vi byter värmesystem så kommer vi att riva inkommande vatten och dra nya ledningar innan det här röret. Vågar man behålla det eller bör det bytas? ska vara Vad ska man tänka på? Har förstått att kopparrör innan galvrör kan vara dåligt?

Skulle vara skönt att slippa riva för det skulle innebära att vi måste riva en vägg upp för trappen där röret går och även toan måste delvis rivas.

• Äldre galvaniserat järnrör löper längs en betongvägg i ett hus byggt 1937.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre galvaniserat järnrör med en mässingskoppling genom en betongvägg i ett hus från 1937.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Galvat järnrör efter kopparrör blir galvanisk korrosion. Byt alla gamla järnrör, inget att tveka om.

Instämmer, byt.

S Stegatorparn skrev:
Galvat järnrör efter kopparrör blir galvanisk korrosion. Byt alla gamla järnrör, inget att tveka om.
Men om jag drar nytt galvat innan då? Finns ju fortfarande att köpa om jag förstått det rätt. Det här har ju hållit 80 år så galvat fungerar ju bevisligen. Det kommer bli dyrt att byta...

Jag hade i första hand bytt hela röret. Finns det en plan framöver på att byta även resten av röret hade jag bytt så långt som möjligt nu. Ett alternativ till kopparrör är att dra pexrör eller om de ska vara synlig rördragning mlc-rör.

Även om röret ser fint ut på utsidan är det omöjligt att svara på hur det ser ut på insidan, men jag vet hur galvade rör brukar se ut på insidan...

Jo, det är väl som ni säger vansinnigt dumt att inte byta när man ändå håller på. Det är en dubbelvägg där rören går upp idag, kan man dra ett pex-rör löst mellan väggarna eller måste röret sättas fast där inne? Vad jag är ute efter är förstås att slippa riva väggen...

S
Vet ju inte hur ditt rör går, men är det jobbigt att byta, så dra nytt utanpå väggen och klä in det med gips om det inte ska synas.

Claes Sörmland
Har du lite tur så är röret draget utan vinklar. Då kan ett kopparrör gå att dra i det gamla galvröret beroende på dimension. Liten toa med handfat behöver inga jättedimensioner.

Är det galvade röret 80 år tror jag inte, att det går att få i ett mindre rör. Hade det galvade varit 100 mm invändigt från början hade det nog gått.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.