Byggahus.se

Byta el i mässingslampa

1. D
    Medlem · 4 inlägg

Dr.Hydrobombax

Medlem
    Har köpt en gammal lampa helt och hållet i mässing enligt bilderna nedan. Något är fel med elen, har kollat så allt sitter bra men får ändå inget ljus. Tänkte därför byta sladd och lamphållare. Sladden löper bara genom ett rör och lamphållaren sitter gängad på, så hur svårt kan det vara tänker jag. Men så har jag läst skräckartiklar på ETC om hur lampan kan bli en dödsfälla om man byter el själv och inte vet riktigt vad man gör.

Så min fråga är om det verkligen är sant, om lampan bör jordas eller ej, samt om inte följande prylar kommer att lösa alla mina problem utan att jag riskerar att dö?

Jag är normalbegåvad, försiktig och kan skruva i det mesta, men är det här en dum idé så lämnar jag givetvis in den till någon.

https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare/Pr321719000
    https://www.clasohlson.com/se/Sladd-med-stickpropp/32-4343-1
    https://www.clasohlson.com/se/Tryckströmbrytare/22-2153

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20171105_120408.jpg
    IMG_20171105_120500.jpg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du behöver först och främst ha koll på hur lampan kan byggas i skyddsjordat eller dubbelisolerat utförande. Ett dubbelisolerat utförande är bäst på alla sätt. Med tanke på att du provat lampan med nuvarande stickpropp så har du ojordade uttag i rummet?

Ett dubbelisolerat utförande bygger på att lampsladden med dess yttre mantel löper rakt genom lampans metallkropp och in i lampsockeln, utan skarvar.

Var är den lilla strömbrytaren tänkt att monteras? Ett dubbelisolerat utförande faller på denna då det kommer bli svårt att förhindra att enkelisolerade ledare kommer i kontakt med lampans ledande hölje. Det får inte ske.

Clas har en lampsockel med inbyggd strömbrytare. Den har dessutom hållare för lampskärm som du kanske vill ha?
    https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare-E27-med-strömbrytare/Pr321866000

Det finns ju även fotströmbrytare som kan ligga på golvet.

I lampsockeln gäller det likaledes att hålla enkelisolerade ledare borta från metallkonstruktionen. Du får se till att skala yttre manteln på lampsladden kort (beroende på hur lampsockeln ser ut) och se till att lampsladden dragavlastas.

En helt annan lösning du kan titta på är en extern transformator och 12 V lampa. Den blir ju ännu säkrare.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · 4 inlägg

Dr.Hydrobombax

Medlem
    Tack för ett väldigt utförligt svar! Förstår mig inte riktigt på allt, vilket kanske pekar på att jag borde lämna det hela till ett proffs.

Hur som, strömbrytaren ska sitta i en mässingskåpa som täcker lamphållaren, enligt bild.

Trodde att jag hade jordade uttag men avsaknaden av metallbläck tolkar jag som motsatsen?

IMG_20171105_124524.jpg
    IMG_20171105_124446.jpg

• Laddar…
  4. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja den lampan är i sitt ursprungliga skicka av s.k. klass 0, en typ som inte får användas längre. Med denna kopp och typ av strömbrytare så måste den idag skyddsjordas. Det kan i sig mycket väl kunna göras på ett bra sätt.

Det stora problemet är hur man kommer åt lampsockeln för att koppla in kabeln från strömbrytaren - det behöver göras ett hål i sidan på lampsockeln. Det ser ut att finnas ett sådant hål på din bild, men ganska långt ned. Ska koppen sitta under detta hål?

Nä, den rimliga lösning är då att skippa denna strömbrytare och gå på en dubbelisolerat utförande med strömbrytare inbyggd i sockeln (om den går att komma åt med koppen monterad) eller strömbrytare på sladden.

• Laddar…
  5. D
    Medlem · 4 inlägg

Dr.Hydrobombax

Medlem
    Tyvärr omsluter koppen hela sockeln, i förra bilden ställde jag den bara ovanpå. Såhär var allt monterat:

IMG_20171105_132138.jpg

Vilken osis, estetiskt var det väldigt trevligt med strömbrytaren i koppen, men är det inte säkert så är det ju inget alternativ.

Nu kan ju strömbrytaren få sitta ändå, utan funktion, och en golvbrytare monteras på sladden. Men med det sagt låter det som ett enklare ingrepp att köpa en sockel och dubbelisolerad sladd. En sådan montering bör väl jag väl rimligtvis inte kunna göra fel?

6. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det där ser ju inte så farligt ut och det skulle säkert gå att få lampan säker så som den ursprungligen är konstruerad. Men det är enklare och säkrare inte använda denna strömbrytare utan att köpa ny lampsockel med kabel direkt till den. Se som sagt bara till att ledarna inte kommer i kontakt med den ledande halsen och att lampsladden blir dragavlastad, antingen uppe i lampsockeln om det går eller nere i foten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.