Hej!

Hade tänkt ta mig an projektet att byta ut vår duschblandare som har sett sina bästa dagar. Sagt och gjort köpte jag en ny blandare, men åkte givetvis på lite problem mär den skulle monteras.

I den gamla kopplingen så sitter mutter på röret från väggen. Från vad jag kan se verkar det endast säljas duschblandare med mutter på blandaren?

Försökt få bort mutter från väggen men inget biter.

Vad missar jag? 😊

/Lätt frustrerad amatör

• Mutter och röranslutning på kaklad vägg, problem vid byte av duschblandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det finns två standarder, cc160mm har som bild mutter på fästet och cc150mm har muttrarna på blandaren.

Måttet är alltså centrum-centrum måttet mellan anslutningarna.

Blandaren är 160cc, problemet är att den nya har själva mutter på blandaren. Den gamla blandaren har ingen mutter utan endast gängor.

Borde ju gå att antingen ta loss mutter från röret, eller måste jag köpa en ny blandare som inte har någon mutter?

• Kromfärgad blandare med synlig mutter, ligger på metallunderlag.
    Skapa konto
  • Gammal badrumsblandare med synliga gängor och rostad yta på ett bord utomhus.
    Skapa konto
Rickard.
Låter väldigt skumt att nya skulle vara 160cc, då är det något av något utanför europeisk standard som jag skulle lämna tillbaka men det kanske är 150cc men att det följde med excentriska kopplingar så den passar cc160? Det är ganska vanligt men det är ingen jättesnygg lösning.

Det är inga som helst problem att hitta blandare som passar direkt på dina fästen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman
T Tovs skrev:
Blandaren är 160cc, problemet är att den nya har själva mutter på blandaren. Den gamla blandaren har ingen mutter utan endast gängor.
Suspekt!

Länka till produkten du har köpt. 👍
Amazon?

Din befintliga gamla hederliga blandare från Mora Armatur är av svensk standard med 160cc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.