1 922 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Byta direktel mot vattenburen fjärrvärme
Hej alla,
Jag söker tips om hur man byter ut direktel mor vattenburen fjärrvärme.
Huset är ett normalisolerat (25 000 KWH/ år) 1,5-planshus i vinkel. Bottenvånings yta är ca 85 kvm. Sammanlagda längden är 21 m. Med andra ord ett långt och smalt hus.
Tanken är att sätta värmeväxlaren i ett förråd i ena änden.
Jag accepterar att rören ligger synligt.
Jag tänker mig att dra "varma" röret delvis i taket i bottenvåning delvis vid golv i övervåning. Det "kalla" röret dras vid golv undervåning utom vid två ytterdörrar där röret lokalt dras ovanför dörren.
Radiatorerna i övervåningen matas från "varma" röret med kort rör och till "kalla" röret genom bjälklaget till golvet i nedervåningen. I nedervåningen dras ett rör upp till det "varma" röret och ett kort till det "kalla"
Totalt blir det 5 radiatorer i övervåningen och 8 i undervåningen.
Längden på matningsrören blir ca 2 x 22 m.
För att spara pengar tänkte jag dra dessa rör själv.
Eftersom jag är lite osäker på hur det ska vara vill jag gärna har råd och tips.
Fråga: Är jag rätt ute?
Vilken typ av rör och vilka dimensioner?
Nuvarande varmvattenberedare ligger ca 12 m från den tänkta värmeväxlaren. Jag tänkte dra både kallvatten och varmvatten synligt vid golvet.
Vilka rördimensioner ska användas?
Kan varmvatten beredaren vara kvar?
Är det tillåtet att även installera radiatorer själv?
Tillåtet att installera tryckkärl?
Tips på radiatorer?
Annat att tänka på?
Tacksam för alla råd och tips
Hälsningar Ola
Jag söker tips om hur man byter ut direktel mor vattenburen fjärrvärme.
Huset är ett normalisolerat (25 000 KWH/ år) 1,5-planshus i vinkel. Bottenvånings yta är ca 85 kvm. Sammanlagda längden är 21 m. Med andra ord ett långt och smalt hus.
Tanken är att sätta värmeväxlaren i ett förråd i ena änden.
Jag accepterar att rören ligger synligt.
Jag tänker mig att dra "varma" röret delvis i taket i bottenvåning delvis vid golv i övervåning. Det "kalla" röret dras vid golv undervåning utom vid två ytterdörrar där röret lokalt dras ovanför dörren.
Radiatorerna i övervåningen matas från "varma" röret med kort rör och till "kalla" röret genom bjälklaget till golvet i nedervåningen. I nedervåningen dras ett rör upp till det "varma" röret och ett kort till det "kalla"
Totalt blir det 5 radiatorer i övervåningen och 8 i undervåningen.
Längden på matningsrören blir ca 2 x 22 m.
För att spara pengar tänkte jag dra dessa rör själv.
Eftersom jag är lite osäker på hur det ska vara vill jag gärna har råd och tips.
Fråga: Är jag rätt ute?
Vilken typ av rör och vilka dimensioner?
Nuvarande varmvattenberedare ligger ca 12 m från den tänkta värmeväxlaren. Jag tänkte dra både kallvatten och varmvatten synligt vid golvet.
Vilka rördimensioner ska användas?
Kan varmvatten beredaren vara kvar?
Är det tillåtet att även installera radiatorer själv?
Tillåtet att installera tryckkärl?
Tips på radiatorer?
Annat att tänka på?
Tacksam för alla råd och tips
Hälsningar Ola
Om jag förstår dig rätt så skall du ha en framledningsstam och en returstam på bottenplanet och sedan mata resp radiator från denna (systemet är ett 2 rör system (parallellkopplat))Olah skrev:
Det krävs totalt ca 0,15-0,2 kg/s flöde vilket bör klaras med 15mm rör
Ja du är rätt ute
Jag skulle använda halvhård cu rör och lödda böjar och kopplingar dimension 15mm på stammarna och 12mm till radiatorerna.Olah skrev:
Skulle använda 15mm Cu rör till tappvattnetOlah skrev:
Ja men finns det behov av beredare ?Olah skrev:
Ja men försäkringbolagen kräver nog att de skall vara fackmannamässigt installerade.Olah skrev:
Ja men försäkringbolagen kräver nog att de skall vara fackmannamässigt installerade.Olah skrev:
När man bygger rörsystemet tänk på avluftningar dvs alla högpunkter måste kunna avluftas.Olah skrev:
Tänk på att kunna justera flödet i resp grenar
Anledningen till att jag vill ha kvar varmvattenberedaren är att den förutom elpatron har en inbyggd värmepump som tar värme från mekanisk frånluft. Jag tänker att den får ligga före värmeväxlaren. på så vis får jag varmare vatten in till värmeväxlaren och därmed tas frånluftvärmen delvis tillbaka. Elpatronen kopplas ur.
Kan detta vara nåt?
Kan detta vara nåt?
Jag har installerat radiatorer i källaren och det blev nästan fackmannamässigt
Jag använde 12 mm rör och klämkopplingar. Så här i efterhand så kankse det var onödigt klena rör men klämkopplingarn är smidiga om ännågot dyra jämfört med att löda ihop.
Som knatte skriver så är det bra att kunna reglera flödet vid diverse förgreningar annars får du justera in varje radiator för att få ett fint flöde.
/Zeb
Jag använde 12 mm rör och klämkopplingar. Så här i efterhand så kankse det var onödigt klena rör men klämkopplingarn är smidiga om ännågot dyra jämfört med att löda ihop.
Som knatte skriver så är det bra att kunna reglera flödet vid diverse förgreningar annars får du justera in varje radiator för att få ett fint flöde.
/Zeb