Hej! Jag har försökt läsa så många inlägg om detta som jag har hittat och skulle önska att någon vänlig själ kan bekräfta eller rätta mig om hur jag har tänkt.
Jag har en gammal dimmer hemma som jag vill byta till strömbrytare och under strömbrytaren finns ett uttag.
Till dimmern går det tre sladdar, en svart (tändtråden) och två bruna (fas) där en kommer uppifrån och en nedifrån (från uttaget).
Planen är att koppla sladdarna enligt bilden nedan där de bruna går till Wago 221 (Tänker jag fel här? Jag läste i ett inlägg man skulle använda dem men sen läste jag att båda bruna skall in under "L" och Wago inte behövs) som i sin tur går till "L" och den svarta till Övre vänstra pilen för att brytaren skall ha ström på om knappen är intryckt upp och av om knappen är ner.
Har jag rätt i hur jag tänker och hur jag vill koppla eller har jag missat något?
Jag har en gammal dimmer hemma som jag vill byta till strömbrytare och under strömbrytaren finns ett uttag.
Till dimmern går det tre sladdar, en svart (tändtråden) och två bruna (fas) där en kommer uppifrån och en nedifrån (från uttaget).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Planen är att koppla sladdarna enligt bilden nedan där de bruna går till Wago 221 (Tänker jag fel här? Jag läste i ett inlägg man skulle använda dem men sen läste jag att båda bruna skall in under "L" och Wago inte behövs) som i sin tur går till "L" och den svarta till Övre vänstra pilen för att brytaren skall ha ström på om knappen är intryckt upp och av om knappen är ner.

Logga in
Skapa konto
Har jag rätt i hur jag tänker och hur jag vill koppla eller har jag missat något?
Bästa svaret
Det du skriver är korrekt. Fas-ledare in på L-terminalen på nya brytaren, där ansluter du även fasledaren som går till uttaget.
Tändtråd till "pil ut". Någon wago-behövs ej.
Detta är en vanlig konfiguration när vägguttaget sitter under brytaren.
Dock ser din bild på dimmern lite märklig ut. Har du flyttat på någon ledare? En brun kabel sitter i ett omärkt plinthål.
Tändtråd till "pil ut". Någon wago-behövs ej.
Detta är en vanlig konfiguration när vägguttaget sitter under brytaren.
Dock ser din bild på dimmern lite märklig ut. Har du flyttat på någon ledare? En brun kabel sitter i ett omärkt plinthål.
Jättetack för svaret! Då tar jag bort Wagon och kopplar båda faserna till "L"E etompau skrev:
Här är jag oskyldig, enda jag gjort var att ta bort och sätta tillbaka dimmern för att ta bilder så den ser ut som den gjort tidigare från förra ägaren. Jag var bra förvirrad över den när jag sökte andra inlägg på forumet men närmaste jag kan komma på är att det är en X-plats? Både dimmer och uttag fungerar idag med den kopplingen men den ryker nu så
Igen tack för hjälpen! Ha en trevlig kväll!
GbgJo skrev:
Jättetack för svaret! Då tar jag bort Wagon och kopplar båda faserna till "L"
Här är jag oskyldig, enda jag gjort var att ta bort och sätta tillbaka dimmern för att ta bilder så den ser ut som den gjort tidigare från förra ägaren. Jag var bra förvirrad över den när jag sökte andra inlägg på forumet men närmaste jag kan komma på är att det är en X-plats? Både dimmer och uttag fungerar idag med den kopplingen men den ryker nu så
Igen tack för hjälpen! Ha en trevlig kväll!
Jag måste opponera mig mot att du tog bort wagon. Den ska absolut vara med för att få en bättre skarv av faserna. Samma sak vid skarv med faserna på dimmer och samma när du vidarekopplar ett vägguttag(då även samma procedur med nolla och jord) En skarv som görs i en Wago är många ggr bättre än när du skarvar /vidarekopplar på dimmerns/strömbrytarens plintar
Klicka här för att svara