Hej,
Ska åtgärda en vattenskada i mellanbjälklag, behöver byta ut ett par meter av skadade bjälkar.
Befintlig dimension är 70x160. Har svårt hitta den dimensionen på virke.
Om jag tar 2st 45x145 istället (så det blir 90x145), har någon förslag på hur jag fäster in det i det gamla bjälklaget så det får styrka? Med ett par kortlingar är jag övertygad om att det kommer vara tillräckligt starkt, eller chansar jag helt galet nu?
Originaltanken var att laska in som Träguiden visar här nedan, men det går inte när tjockleken avviker. Såga bort en cm på varje sida så den nya regeln blir 70 under laskningen kanske?
Ska åtgärda en vattenskada i mellanbjälklag, behöver byta ut ett par meter av skadade bjälkar.
Befintlig dimension är 70x160. Har svårt hitta den dimensionen på virke.
Om jag tar 2st 45x145 istället (så det blir 90x145), har någon förslag på hur jag fäster in det i det gamla bjälklaget så det får styrka? Med ett par kortlingar är jag övertygad om att det kommer vara tillräckligt starkt, eller chansar jag helt galet nu?
Originaltanken var att laska in som Träguiden visar här nedan, men det går inte när tjockleken avviker. Såga bort en cm på varje sida så den nya regeln blir 70 under laskningen kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännvidd mellan bärande upplag?
Principiellt bör man aldrig skarva en bärande regel.
Kan du inte bara smacka på en 45x170 på varje sida om originalregeln så att de också får stöd på upplagen? (Om höjden på regeln inte kan vara mer än 160 får du klyva ner 170-reglarna till 160.)
Annars brukar mindre sågverk kunna ta måttbeställningar.
Närmaste standard sågad dimension som ska finnas att beställa hos vilken trävaruhandlare som helst, (utom möjligtvis lågpriskedjorna), är 75x175 mm (3x7").
Principiellt bör man aldrig skarva en bärande regel.
Kan du inte bara smacka på en 45x170 på varje sida om originalregeln så att de också får stöd på upplagen? (Om höjden på regeln inte kan vara mer än 160 får du klyva ner 170-reglarna till 160.)
Annars brukar mindre sågverk kunna ta måttbeställningar.
Närmaste standard sågad dimension som ska finnas att beställa hos vilken trävaruhandlare som helst, (utom möjligtvis lågpriskedjorna), är 75x175 mm (3x7").
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag misstänker att du mätt lite slarvigt. Dimensionen på den befintliga bjälken bör kunna hänföras till tummått. Bredden kan vara 3 tum, dvs 75 mm. Höjden skulle kunna vara 6,5 tum, dvs 162,5 mm. En enkel variant är att ersätta de skadade bjälkarna med limträ. En standarddimension är 78x180 mm, som är lätt att klyva ner till rätt höjd. Jag håller med Oldboy, skarva inte de skadade reglarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tack för svaren!
Huset är byggt 36, han som byggde ägde sitt eget sågverk så tror inte det finns en standarddimension nånstans på hela bygget
Spännvidden är 4,5m.
Delarna som är skadade och behöver bytas är ena änden. Den som är värst skadad får jag kapa bort 2 m på, och på några andra rör det sig om 1m vardera för att ha bra marginal till det skadade virket.
Snackade med en byggare som tyckte det skulle vara lugnt att ta en 45x170, kapa ner till 160 och med ett ordentligt överlapp på en dryg meter och spikförband skulle fungera. Några kortlingar på det för både hängslen och livrem så är det bara att köra.
Gillar den lösningen om ni med tror det kommer fungera. Att byta ut hela bjälklaget kommer bli en extremt mycket större procedur som skulle göra oss hemlösa under tiden, så det undviker jag väldigt gärna.
Huset är byggt 36, han som byggde ägde sitt eget sågverk så tror inte det finns en standarddimension nånstans på hela bygget
Spännvidden är 4,5m.
Delarna som är skadade och behöver bytas är ena änden. Den som är värst skadad får jag kapa bort 2 m på, och på några andra rör det sig om 1m vardera för att ha bra marginal till det skadade virket.
Snackade med en byggare som tyckte det skulle vara lugnt att ta en 45x170, kapa ner till 160 och med ett ordentligt överlapp på en dryg meter och spikförband skulle fungera. Några kortlingar på det för både hängslen och livrem så är det bara att köra.
Gillar den lösningen om ni med tror det kommer fungera. Att byta ut hela bjälklaget kommer bli en extremt mycket större procedur som skulle göra oss hemlösa under tiden, så det undviker jag väldigt gärna.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Men om hela bjälklaget är frilagt, så kan du ju förstärka med full längd. Och du bör nog hålla dig till minst samma höjd som på nuvarande bjälkar. Din spännvidd är lite för lång även för en 220mm hög bjälke, om jag kommer ihåg tabellerna rätt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
hempularens påpekande är viktigt, med den långa spännvidden är även hela 70x160 bjälkar för klena för att uppfylla dagens krav på max nedböjning och svikt. De bjälkar som är rötskadade vid upplagen måste bytas i sin helhet. Observera att kortlingar inte har någon effekt på nedböjningen.
Om du skall skruva ihop två reglar så köper du sån här skruv, dom drar fint.J johan_p skrev:
http://essve.se/webcatalogue/skruv/689269-konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
Finns även grövre och längre för tjockare reglar.
Stickan
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jo det hjälper i praktiken. Men dimensioneringsreglerna är tilltagna för att klara 200kg / kvm. Så då kan man inte ta hänsyn till kortlingen, eftersom alla kvadratmetrar är lika belastade.
Däremot hjälper den i fallet med punktbelastning (kommer inte ihåg hur det belastningsfallet ser ut).
Däremot hjälper den i fallet med punktbelastning (kommer inte ihåg hur det belastningsfallet ser ut).
Ja, svikten som den är idag är helt okej. Rätt stumt med andra ord. Det när det ser ut som det gör med rötskada.
Bjälklaget är frilagt underifrån, men ska jag komma åt hjärtväggen för att få avhållet måste jag riva upp golvet på andra våning vilket för med sig en hel del saker jag helst undviker. En hel del originalbjälkar är fina och kommer behållas med.
Efter att ha burit ut allt sågspån som låg i mellanbjälklaget så tror jag att jag kan gå ner rätt kraftigt i dimension faktiskt, sågspån väger!
Finns en fin tråd om kortlingar här: https://www.byggahus.se/forum/threads/krysskolvning.23394/
Sen vill jag inte att det ska hänga på kortlingen om mellanbjälklaget håller eller ej, men som en extra stötta känns det bra.
Jag har beställt 45x170 reglar nu. Kommer att spika upp dem med ett ordentligt överlapp (1-2m). Lovar att ni får säga 'vad var det vi sa' om skiten rasar
Som alltid, tack för hjälpen. Byggahus är fantastiskt!
Bjälklaget är frilagt underifrån, men ska jag komma åt hjärtväggen för att få avhållet måste jag riva upp golvet på andra våning vilket för med sig en hel del saker jag helst undviker. En hel del originalbjälkar är fina och kommer behållas med.
Efter att ha burit ut allt sågspån som låg i mellanbjälklaget så tror jag att jag kan gå ner rätt kraftigt i dimension faktiskt, sågspån väger!
Finns en fin tråd om kortlingar här: https://www.byggahus.se/forum/threads/krysskolvning.23394/
Sen vill jag inte att det ska hänga på kortlingen om mellanbjälklaget håller eller ej, men som en extra stötta känns det bra.
Jag har beställt 45x170 reglar nu. Kommer att spika upp dem med ett ordentligt överlapp (1-2m). Lovar att ni får säga 'vad var det vi sa' om skiten rasar
Som alltid, tack för hjälpen. Byggahus är fantastiskt!
Tråden du refererar till handlar ju mest om krysskolvning.J johan_p skrev:Ja, svikten som den är idag är helt okej. Rätt stumt med andra ord. Det när det ser ut som det gör med rötskada.
Finns en fin tråd om kortlingar här: [länk]
Som alltid, tack för hjälpen. Byggahus är fantastiskt!![]()
Det är viktigt att man håller isär begreppen. Kortling är INTE samma sak som krysskolvning.
Stickan