Byggahus.se

Byta central till modern eller inte? Trådlängden i skåpet?

  1. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

    Ludwig

    Medlem
    Okej, nu har det insetts att vi nog kanske ska byta ut år gamla (väl fungerande) elcentral i källaren. I dag sitter det 6x3 smältsäkringar varav endast fyra (4!) är använda för takbelysning och alla uttag osv i hela huset. Två tomma blev över när vi bytte tvättmaskin till enfas. Övriga är 3-fas för panna, spis, hydroforpump etc.. Huset är från -74 så det är relativt modern standard på allt elektriskt. 4-ledare in, 16A huvudsäkring på stolpen.

    Några anledningar att byta till modern central:

    Fler platser för framtiden
    Möjlighet att reda ut och snygga till vart säkringarna leder.
    Jordfelsbrytare, snyggt och enkelt installerad (saknas helt idag)
    Installera huvudströmbrytare i källare både till bostadshuset och gäststugan i dag finns det endast på stolpen. Alltså ingen huvudströmbrytare vare sig i källaren eller i gäststugan (däremot 3-fas i gäststugan(!))
    Veta hur det är kopplat, reda ut det.
    När man ändå byter allt, passa på att dra upp jordat överallt där det saknas i dag.


    Några anledningar att INTE byta:

    Kostnaden för det hela.
    Onödigt att byta det som funkar.
    Man kan sätta JFB, huvudströmbrytare bredvid befintlig installation
    Man kan nog använda de två lediga säkringarna för att separera lite mer.
    Trådarna kanske inte räcker till en modern central som är ”högre”, och då måste man skarva lite eller dra om rubbet för att få trådarna att räcka till skenan längst ner.

    Så, hur skulle ni resonera i min situation? Jag funderar på om det finns skåp med en utgående plint högst upp så man slipper tänka på att trådarna ska gå hela vägen till säkringen utan man kopplar in utgående på en plint och sedan löser sträckan mellan säkringen och tråden internt i skåpet. Förstår någon hur jag tänker, och finns det sådana skåp?

    .... Och NEJ, jag tänker inte göra detta jobb själv! :cool:

    All input tas tacksamt emot!
     
  2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 162 inlägg

    prototypen

    Medlem
    Om befintlig central är hel och har separata noll och skyddsjordskena och utseendet inte har såååå stor betydelse skulle jag sätta en normcentral under den som finns med huvudbrytare och ett par JFB.

    Att det bara är 4 säkringar för uttag kanske inte är så mycket att göra åt om det bara finns en tråd från uttagen (dvs det är inte lagt dubbelt på säkringarna).

    Uppmärkningen är inte så besvärlig, skruva ur en säkring och se vad som inte fungerar (efter 30 år är inte min egen riktigt rätt då jag upptäckte att det var 2 grupper i ett rum, jodå det kittlade)

    Protte
     
  3. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

    Ludwig

    Medlem
    Ja, det är ju en lösning som verkar enklast om man vill komplettera, men frågan om längden på trådarna inne i skåpet kvarstår som ett frågetecken (om man nu vill byta). Jord/nollskena är väl byglad i centralen har jag för mig eftersom jag inte har fem ledare in eller JFB. Annars är den fräsch och sitter i pannrummet så kosmetiskt är det inga problem.

    Som exempel kan jag ta en säkring med följande förbrukare på:pannrum tak, kök tak, kök lampa över fönster Ö (framåt), hall tak, utelampa öst, källare hall tak, tvättstuga tak, vardagsrum tak, vardagsrum uttag öster, hall övre våning tak, övre våning rum söder tak+uttag.

    Jag misstänker att det ligger lite mer än dubbelt på den säkringen :( Vill alltså bena ut det lite.

    Se bilden för komplett utförande, som det är idag, körde precis som du sade, en propp i taget.
     
    • Laddar…
  4. Fnularn
    Medlem · Stockholm · 434 inlägg

    Fnularn

    Medlem
    En elektriker kan skarva kablarna om det utförs med rätt grejjer.
     
  5. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

    Ludwig

    Medlem
    Japp, det går, men som jag förstod det så drar man hellre direkt och ska jag ändå ev dra om en del där det saknas jord så blir ju den detaljen lätt.

    Ingen som vet om det finns skåp med en plint högst upp där man lägger alla utgående trådar och löser transporten internt i skåpet med kortare bitar till säkringarna etc? Vore ju väldigt praktiskt om det fanns för sådana i min situation.
     
  6. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 162 inlägg

    prototypen

    Medlem
    Det är inget problem med en plint längst upp, elektrikern sätter bara en plintrad på översta DINskenan men varför? Då behöver din nya central en rad till. Ska du ändra till skyddsjordat så är det enklare att byta alla trådar (åtminstone fram till första dosan) än att dra i skyddsjord och plinta hela elcentralen. Men vill man skapa arbete så går det, självklart.

    Kontrollera OM det verkligen ligger fysiskt dubbelt på säkringsskruven, är anläggningen orörd sedan den installerades så är det mera troligt att det är delat upp i en dosa och då "går det inte" att sektionera utan att dra nya rör.

    Sedan den självklara frågan, går säkringarna ofta?

    Protte
     
  7. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

    Ludwig

    Medlem
    Aha, nu trillade polletten ner! Nu förstår jag hur du menar! Måste naturligtvis kolla hur det är gjort rent fysiskt! Verkar ju lite häftigt med så många förbrukare på en säkring om de är "hela vägen in". Den var ju öppen nyss när vi drog en nolla till spisen.. skulle tänkt på att kolla det då.

    Plintversionen stjäl alltså en rad, inte riktigt som jag tänkt (hoppats) med andra ord..

    Övervåningen har ju precis blivit med el så det är ju inget ikopplat däruppe än, men det ska ju bli så småningom.

    Kanske är bäst att dra upp nytt som du säger, då kan man ju nyttja de gamla och dra upp nya med, spar tid. I källaren är alla uttag jordade så de behöver man inte dra nytt till. Men hur är det med takarmaturer och strömbrytare till dem måste de också vara jordade? Är det olika i källare och vanliga rum?

    Om säkringarna går? Nej säkringarna har bara gått när jag har kört invertersvetsen på över 90A.. men den vill ju ha 16A säkring så jag är inte förvånad över det ;) :rolleyes: Jag tycker bara det känns väl bara lite ologiskt att alla taklampor går på typ en säkring och uttagen i olika ändar av rummet ligger på var sin säkring. Sedan är det ju detta med brytare och JFB som jag skulle vilja ha in utan att det blir ännu fler burkar på väggen, inte för att det spelar jättestor roll, men om man ändå ska göra jobbet med dem så..:)

    Man fick inte dra två faser i samma rör eller hur? I och för sig rimligt, så man inte tror att det är strömlöst för att man bryter den säkringen som det borde vara..
     
  8. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

    Rrrrr

    Medlem
    Du kan få en central med alla säkringar upp-plintade på en plint längst upp. Fast detta är garanterat betydligt dyrare än att skarva de ledare som blir för kort med skarvhylsor.

    Ska du sätta huvudbrytare samt flera JFB/Personskyddsautomater samt fler säkringar så kan de vara värt att byta till en helt ny central.

    1: Budgetalternativet: Sätt en JFB på hela centralen i en egen kapsling under befintlig central. Samt märk upp vad alla säkringar är. Billigt, du får bra skydd. Även om de är rekommenderat att sektionera en central på flera JFB så funkar de oftast med bara en.

    2: Lyxalternativet: Byt central till en ny med huvudbrytare, automatsäkringar och flera JFB. Blir betydligt dyrare fast det är mindre risk att de kommer strula nånting i framtiden.
     
  9. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 162 inlägg

    prototypen

    Medlem
    Sedan Ludwig, ta och numrera om din gruppförteckning och kör lodrätt isf vågrätt så kommer spissäkringarna utmed varandra osv.

    Protte
     
  10. Ludwig
    Medlem · Västra Götaland · 892 inlägg

    Ludwig

    Medlem
    Okej, får ta en vända i excel med layouten på säkringarna.. blir ju lite lättare att följa om de ligger så som du föreslår.

    Plintlösningen tror jag nog går bort som det verkar nu efter era synpunkter. Skarvning, om det görs rätt, funkar ju lika bra så vitt jag förstår på er.

    Men hur är det med jorden, behövs den (krävs) i takarmaturer och strömbrytarna till dessa? Om jorden inte behövs till dem så blir ju hela jobbet (att dra skyddsjord till uttag) betydligt mindre då man slipper en hel del pillande.

    Många frågor blir det... tack för att ni står ut och svarar vänligt och resolut. :)
     
  11. Rrrrr
    Medlem · Västerbotten · 4 881 inlägg

    Rrrrr

    Medlem
    Jordar du ett uttag i ett rum måste du jorda alla uttag i de rummet (alltså även lamputtag). Om en fast ansluten armatur är gjort för att jordas så ska den jordas. Om du drar om är de lika bra att dra jord till överallt (utom strömbrytare)
     
  12. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 162 inlägg

    prototypen

    Medlem
    Ett rum innehåller 4-10 uttag men bara 1-2 lamputtag och dessutom är det vanligt att mycket av eldragningen går via takdosan så det är ingen större "belastning" att jorda lamputtagen.

    Protte
     
  13. kava1919
    Medlem · 2 inlägg

    kava1919

    Medlem
    Finns det där schemat att få tag i blankt, ofyllt?
     
  14. kava1919
    Medlem · 2 inlägg

    kava1919

    Medlem
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.