Byggahus.se

Byta brännplåt i CTC V35

11k läst  25 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Den plåt Rinkaby säljer är 4 mm. Original är det 2 mm. Vilken tjocklek bör man välja om man låter tillverka en?

2. B
    Medlem Nivå 3
    Ser att Rinkaby även säljer keramik till V35, "roster" som de kallar det, ca 1000:- lägre pris än vad jag betalade hos Enertech....:confused:

Bifogar den skiss jag gjort, har ej ännu provat den nytillverkade plåten i pannan dock...

3. B
    Medlem · Nivå 5
    Tackar! Bara att skriva ut och lämna till plåtslagaren. Kanoners!

4. B
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAG0457.jpg

Så har det blivit en ny plåt tillverkad, enligt ovan ritning, till ett bra pris. Plåten passar bra i pannan. Blev i 3 mm rostfritt med förstärkning i centrum bestående av dubbel plåt. Borde styva upp hela plåten samt ge lite extra motståndskraft just där lågan träffar plåten. Blev en svetsskarv på längden i botten också pga. svårigheter att valsa plåten i ett stycke. Skarven bör inte påverka något negativt.

5. S
    Medlem Nivå 5
    Ser bra ut, är ju där som det har bränt hål för mig förut, nu på sista plåten har jag lagt eldfastastenar för att kolla om det håller bättre.

6. S
    Medlem Nivå 5
    Har nu lagt lite mer eldfast sten då plåten börjar brännas bort i framkant, stenarna som har legat där elden slår ned var ganska slitna men räknar med att dom håller ett tag till.

Hur är det med hållbarheten på era plåtar?

7. M
    Medlem Nivå 2
    Jag tror att anledningen till att plåten är dyr även hos Rinkaby är nog att den inte är gjord i vanlig rostfri plåt utan av MA-plåt som är dyrare men också betydligt mer värmebeständig.

8. nbtnbt
    Medlem Nivå 1
    Finns ett sätt till! När första plåten är kass skär man bort mitten delen, då får man 2 st 1/3 plåtar, man tar en av dessa och lägger i mitten när plåt nummer 2 börjar bli kass på så viss sparar man in köp av 2 st nya plåtar!

9. nbtnbt
    Medlem Nivå 1
    Finns ett sätt till! När första plåten är kass skär man bort mitten delen, då får man 2 st 1/3 plåtar, man tar en av dessa och lägger i mitten när plåt nummer 2 börjar bli kass på så viss sparar man in köp av 2 st nya plåtar!

10. nbtnbt
    Medlem Nivå 1

11. chemil
    Medlem Nivå 1
    jag köpte min på nedan länk
    den är klockren fick en mycket snabbare uppvärmning av vattnet än innan. + att den känns fruktansvärt mycket stabilare en originalet.
    så den kan jag rekommenderahttps://nicita.mamutweb.com/Shop/List/V30-V35/2195/1 starkt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: