1 789 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Byta blandare - vad är det för koppling?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Hornbach har både fysiskt i butik och på nätet. Jag har köpt på Rinkaby rör på nätet. Men det kräver ju någon veckas planerande i förväg. Å andra sidan har det passat mig bra som amatör, jag behöver tiden för att få det korrekt. Och plötsliga infall och gissningar i butik är inte så lämpligt då. Man kommer alltid hem med fel grejer...GL1000 skrev:
En rörmokare är ju i en helt annan situation, de har ju produktkännedom.
Tack, lite extra tid att fundera låter precis som något jag behöver för att det ska bli rätt.Claes Sörmland skrev:
Hornbach har både fysiskt i butik och på nätet. Jag har köpt på Rinkaby rör på nätet. Men det kräver ju någon veckas planerande i förväg. Å andra sidan har det passat mig bra som amatör, jag behöver tiden för att få det korrekt. Och plötsliga infall och gissningar i butik är inte så lämpligt då.
En rörmokare är ju i en helt annan situation, de har ju produktkännedom.
När jag ändå har tråden igång har jag en fråga kring avstängning av vatten. Bor i bostadsrätt och måste stänga av vattnet i källaren. Har lokaliserat de vred som med 99% säkerhet stänger av vattnet till min lägenhet och de underliggande två. Det finns tre rör: Ett för kallvatten TUR samt ett för varmvatten TUR och varmvatten RETUR. Ska jag stänga alla tre kranarna eller ska varmvattenreturen vara öppen? Spelar det någon roll? Jag tänker ifall det skulle kunna bli ”baktryck” upp i returen om jag låter den vara öppen eftersom mina vred sitter mitt på slingan

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Du måste stänga varmvattenreturen också, annars går vattnet bakvägen till din lägenhet.GL1000 skrev:
Tack, lite extra tid att fundera låter precis som något jag behöver för att det ska bli rätt.
När jag ändå har tråden igång har jag en fråga kring avstängning av vatten. Bor i bostadsrätt och måste stänga av vattnet i källaren. Har lokaliserat de vred som med 99% säkerhet stänger av vattnet till min lägenhet och de underliggande två. Det finns tre rör: Ett för kallvatten TUR samt ett för varmvatten TUR och varmvatten RETUR. Ska jag stänga alla tre kranarna eller ska varmvattenreturen vara öppen? Spelar det någon roll? Jag tänker ifall det skulle kunna bli ”baktryck” upp i returen om jag låter den vara öppen eftersom mina vred sitter mitt på slingan