Byggahus.se
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då passar den ju på en Vatette dy10-ända för klämringskoppling precis som du har planerat.
Perfekt, tack så mycket för hjälpen! Läste nu ditt meddelande om krypläckan, är det något jag borde vara orolig över och åtgärda eller är det ofarligt?

Claes Sörmland
GL1000 GL1000 skrev:
Perfekt, tack så mycket för hjälpen! Läste nu ditt meddelande om krypläckan, är det något jag borde vara orolig över och åtgärda eller är det ofarligt?
Det är väldigt vanligt och troligen inte alls farligt. Det visar bara att det inte är helt tätt vid klämringskopplingen.

• Gilla
GL1000
  • Laddar…
Vart köper jag förresten smidigast vatettes sortiment? Finns det fysiska återförsäljare eller är det beställa på nätet som gäller? Någon rekommendation på sida i så fall?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
GL1000 GL1000 skrev:
Vart köper jag förresten smidigast vatettes sortiment? Finns det fysiska återförsäljare eller är det beställa på nätet som gäller? Någon rekommendation på sida i så fall?
Hornbach har både fysiskt i butik och på nätet. Jag har köpt på Rinkaby rör på nätet. Men det kräver ju någon veckas planerande i förväg. Å andra sidan har det passat mig bra som amatör, jag behöver tiden för att få det korrekt. Och plötsliga infall och gissningar i butik är inte så lämpligt då. Man kommer alltid hem med fel grejer...

En rörmokare är ju i en helt annan situation, de har ju produktkännedom.

Hornbach har både fysiskt i butik och på nätet. Jag har köpt på Rinkaby rör på nätet. Men det kräver ju någon veckas planerande i förväg. Å andra sidan har det passat mig bra som amatör, jag behöver tiden för att få det korrekt. Och plötsliga infall och gissningar i butik är inte så lämpligt då.

En rörmokare är ju i en helt annan situation, de har ju produktkännedom.
Tack, lite extra tid att fundera låter precis som något jag behöver för att det ska bli rätt.

När jag ändå har tråden igång har jag en fråga kring avstängning av vatten. Bor i bostadsrätt och måste stänga av vattnet i källaren. Har lokaliserat de vred som med 99% säkerhet stänger av vattnet till min lägenhet och de underliggande två. Det finns tre rör: Ett för kallvatten TUR samt ett för varmvatten TUR och varmvatten RETUR. Ska jag stänga alla tre kranarna eller ska varmvattenreturen vara öppen? Spelar det någon roll? Jag tänker ifall det skulle kunna bli ”baktryck” upp i returen om jag låter den vara öppen eftersom mina vred sitter mitt på slingan

Claes Sörmland
GL1000 GL1000 skrev:
Tack, lite extra tid att fundera låter precis som något jag behöver för att det ska bli rätt.

När jag ändå har tråden igång har jag en fråga kring avstängning av vatten. Bor i bostadsrätt och måste stänga av vattnet i källaren. Har lokaliserat de vred som med 99% säkerhet stänger av vattnet till min lägenhet och de underliggande två. Det finns tre rör: Ett för kallvatten TUR samt ett för varmvatten TUR och varmvatten RETUR. Ska jag stänga alla tre kranarna eller ska varmvattenreturen vara öppen? Spelar det någon roll? Jag tänker ifall det skulle kunna bli ”baktryck” upp i returen om jag låter den vara öppen eftersom mina vred sitter mitt på slingan
Du måste stänga varmvattenreturen också, annars går vattnet bakvägen till din lägenhet.

Du måste stänga varmvattenreturen också, annars går det bakvägen.
Då var det som jag misstänkte.

Tack så mycket för hjälpen alla ni som svarat i tråden. Värdefullt att kunna bolla frågor och idéer med någon som gjort det förr!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Betyder det att den lekande muttern på blandarens flexslang i själva verket är en G1/2 och alltså inte G3/8 som TS anger?
Ja, det brukar vara standard med 1/2", samt att det ser så ut på bilden enligt mitt ögonmått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.