Byggahus.se

Byta blandare - vad är det för koppling?

1. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Hej!
    Ska byta ut en blandare och tänkte då passa på att sätta dit kulventil när jag ändå håller på. Min fråga är vad det är för slags koppling. Jag förstår inte vad den blanka delen mellan muttrarna är. Är det någon slags adapter eller förlängning? Någon som vet? Tack för svar!
    Mvh

2. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Efter att ha sökt runt lite på forumet har jag kommit fram till att jag kan skruva bort allting som jag markerat med rött i bilden och ersätta det med en vatette kulventil (12xG3/8 planända) som jag sedan kan ansluta min nya blandare i. Blandaren har lekande mutter G3/8 gänga.

kan jag återanvända muttern och klämringen som redan sitter där (de jag markerat med blått) för att sätta fast kulventilen i eller måste dessa bytas ut?
    Mvh

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 131 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
  4. A
    Medlem · Värmland · 1 701 inlägg

AG A

Medlem
    Som du kanske redan räknat ut, så är delen du undrar över en förstoring. Kopplingen är för liten för kopplingen på röret/slangen till blandaren.

5. Claes Sörmland

Medlem
    Betyder det att den lekande muttern på blandarens flexslang i själva verket är en G1/2 och alltså inte G3/8 som TS anger?

6. ådal
    Renoverare · Göteborg · 706 inlägg

ådal

Renoverare
    Står det vatette 12 på muttern som är markerat med blått så går det fint!

7. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Ja det står mycket riktigt vatette 12 på den blå muttern, tack så mycket!

8. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Den som sitter där nu är den gamla blandaren som jag ska byta ut, vilken gänga det är vet jag faktiskt inte. Den nya är enligt tillverkaren G3/8 i alla fall!

• Laddar…
  9. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Okej, tack! Sitter den ihop med muttern nedanför eller är den gängad på båda sidor?

10. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Med dubbelmuttern blir jag av med den lilla rörbiten som sitter under den blåmarkerade muttern, är det rätt tolkat? Eller vad blir fördelen?

Muttern längst ner på min bild är del av en klämringskoppling om jag fattat rätt? Om jag tar bort den och ersätter med dubbelmuttern, behöver jag då rappa och lina för att det ska hålla tätt?

11. ådal
    Renoverare · Göteborg · 706 inlägg

ådal

Renoverare
    Den nya avstängningen skulle komma närmare vinkeln, det är enda "fördelen". Man kan använda dubbelmuttrar istället för att använda rörstumpar mellan klämringskopplingar ibland, lite enklare att installera men inte mer än så. Nu när det redan sitter en rörbit och en 12 mutter/kona så hjälper inte en dubbelmutter dig på något sätt.

Sen tror jag inte att det är en förstoring mellan övre kopplingen och den gamla blandarens mutter, den nippeln kan ha sätts dit för att bli av med den vassa kanten 12 kopplingen har. Det kanske inte gick att få tag på en planadapter vid det tillfället..

12. Claes Sörmland

Medlem
    Precis, färre rördelar och gammalt junk. Mest en estetisk fråga. Du har ju också krypläcka vid det korta röret (det gröna saltet), kanske för att det korta röret inte har rymt en stödhylsa?

Dubbelmuttern är särskild gjord för att passa på Vatette klämringskopplingar så att dessa kan länkas till varandra utan rör emellan. Så inget lin och smörj behövs, du skruvar bara på den och drar lätt med en nyckel och sen är det tätt.

13. GL1000
    Medlem · 11 inlägg

GL1000

Medlem
    Okej, tack för förklaringen. Då kör jag nog på den lösningen jag tänkte först.

Ytterligare en fråga: När jag skruvar dit blandarens lekande mutter på den plana kulventilen, behöver jag då rappa och lina eller är det bara skruva dit? Har hört lite olika på olika ställen.

14. Claes Sörmland

Medlem
    Du skruvar bara dit den, den har en packning.

15. Claes Sörmland

Medlem
    Då passar den ju på en Vatette dy10-ända för klämringskoppling precis som du har planerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.