Hej! Vi kommer behöva byta vår bergvärme pump. Har idag en nibe fighter 1135 från 2008 och en separat varmvattenberedare.
Vi har vattenburen golvvärme i källare och 5 radiatorer på övervåningen där vi även har luft värmepump.
Har ingen aning hur djupt vårt borrhål är då de som installera inte registrerat det. Finns inga skyltar på huset heller.
Vad och vilka märken är bra ?! Nibe är väl det dyrare alternativet, men ska man ha samma märke eller vad finns på marknaden?! Någon med lite erfarenhet ?! Boyta är ca 220 kvm
Tacksam om någon har lite tips och idéer.
Begära offerter är ju bra men alla rekommenderar ju olika.

Är det något fel på pumpen? 17 år är iofs inte så kort tid, men man har ju hört om de som kämpat på några år ytterligare, tycker jag.

J Johan_jo skrev:
Är det något fel på pumpen? 17 år är iofs inte så kort tid, men man har ju hört om de som kämpat på några år ytterligare, tycker jag.
Ja alltså, vi ska ha en tekniker här imrg, men den larmar flera ggr om dagen, LP larm står det. Har pratats om kretskort, kompressor mm. Så säger en del, lägg inga stora pengar på en så gammal pump, så man blir ju förvirrad. Vad ska man göra ?! Alla som är här, tekniker mm vill ju sälja sitt såklart.

Ahh, okej, då förstår jag er situation. Hoppas ni får lite mer klarhet när teknikern har varit där.
jenpetter jenpetter skrev:
Ja alltså, vi ska ha en tekniker här imrg, men den larmar flera ggr om dagen, LP larm står det. Har pratats om kretskort, kompressor mm. Så säger en del, lägg inga stora pengar på en så gammal pump, så man blir ju förvirrad. Vad ska man göra ?! Alla som är här, tekniker mm vill ju sälja sitt såklart.

S
Hej! Vi kommer behöva byta vår bergvärme pump. Har idag en nibe fighter 1135 från 2008 och en separat varmvattenberedare.
Vi har vattenburen golvvärme i källare och 5 radiatorer på övervåningen där vi även har luft värmepump.
Har ingen aning hur djupt vårt borrhål är då de som installera inte registrerat det. Finns inga skyltar på huset heller.
Vad och vilka märken är bra ?! Nibe är väl det dyrare alternativet, men ska man ha samma märke eller vad finns på marknaden?! Någon med lite erfarenhet ?! Boyta är ca 220 kvm
Tacksam om någon har lite tips och idéer.
Begära offerter är ju bra men alla rekommenderar ju olika.
Du menat att dom inte rapporterat in borrhålet till SGU. Dvs det finns inte uppgifter om borrhålet hos dom.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

I sådant fall är borrhålet inte godkänt som jag förstår det. Det har varit krav sedan 1985 att göra det för energibrunnar om jag fattar det rätt. Jag kan ha fel och då får någon gärna rätta mig.

Om man inte gjort det så kanske det om man har tur går att kontakta den som borrat hålet eller den som installerat bergvärmepumpen (om det köpts som ett paket) för att se om dom har kvar uppgifterna.
För någonstans så borde det vara dokumenterat. Om så bara i ett avtal om installationen.

Det stod i alla fall i vårt avtal när vi installerade bergvärme att det var inklusive 250 meter borrhål. sen kan det ju i praktiken vara så att ett planerat 250 meters hål i slutändan inte blir så djupt pga att det strular vid borrningen men om det finns något sådant kvar så borde det i alla fall ge en fingervisning om hur djupt hålet är. Och i majoriteten av fallen så lär dom ha borrat så djupt som avtalet säger.

Annars blir det ju lite svårt att veta vad hålet tål. Då blir det till att kolla data på gamla pumpen och se hur mycket energi den plockat ur hålet utan problem och utgå ifrån det.

Nej precis, finns inget registrerat
Och jag hittar inget bland våra köpepapper heller, men man antar ju allt är godkänt då det gjordes. Har försökt kontakta dom som ska ha installerat pumpen,men vet ju inte vem som grävt, men ingen svarar mig. Men får väl prova ringa dom också, har bara mailat.
Så bökigt det blev, man antar ju allt är godkänt.

Är det på gassidan som problemet är så har du tre alternativ
1: laga det som är sönder på gasslingan (rekommenderar jag ej, kan bli dyrt)
2: byte av modulen dvs hela gaskretsen med kompressor)
3: byte av hela vp
Är det cirkpump på brine så kan man ju hitta en billigare pump för att byta den men det är ju ingen garanti för att du kan det inte blir andra problem i framtiden..den kan gå två månader eller 6 år... typ hur långt är ett snöre

Det går att beräkna längden av hålet om man tappar ur brinen i borrhålet. Sen ser man på volymen hur långt borrhål du har på ett ungefär.

Om det är byte av värmepump så låter det som att e ninverterstyrd är säkrast, då den kan anpassa effekturtaget från hålet.
Är hålet mycket kortare än vad en ny pump kräver är det nyborrning, lägga markslinga som komplement, eller luftvattenvärmepump som är alternativen.

Karrock
S Spopas skrev:
Det går att beräkna längden av hålet om man tappar ur brinen i borrhålet. Sen ser man på volymen hur långt borrhål du har på ett ungefär.

Om det är byte av värmepump så låter det som att e ninverterstyrd är säkrast, då den kan anpassa effekturtaget från hålet.
Är hålet mycket kortare än vad en ny pump kräver är det nyborrning, lägga markslinga som komplement, eller luftvattenvärmepump som är alternativen.
Lyckas man tappa ur helt? Blåser man då eller hur gör man? Klarar en kollektorslang 10-20bar tryck utvändigt om det är luft i den?

Karrock Karrock skrev:
Lyckas man tappa ur helt? Blåser man då eller hur gör man? Klarar en kollektorslang 10-20bar tryck utvändigt om det är luft i den?
Tänkte på markslinga.. Där vet jag några som tappade ur slangen. I borrhål borde det vara svårt att lösa.

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Dom har tömt/bytt sånt en gång, har 3 stora dunkar ståendes med sånt blått medel. Det gjorde dom för ca 4 år sedan när den började larma. Nu larmar den som sagt minst 1 gång om dagen, innan va det kanskevar 4e månad.

Nej precis, finns inget registrerat
Det är inte så att det är en jordvärmeslinga om inte borrhålet är registrerat?

K Kurtivan skrev:
Det är inte så att det är en jordvärmeslinga om inte borrhålet är registrerat?
Dom sa bergvärme när vi köpte huset, står så i beskrivningen. Men det kanske man skriver ?! Har en ritning bara där dom ritat upp där står det borrhål, fiber och markrör?! Får kanske kontakta gamla ägaren....

En tanke till, vad händer då om vår inte är registrerad, och det är väl så att bara ett visst antal får grävas i samma område ?! Eller har jag fel ?! Av vilken anledning är det så isf ?! Om det finns för många kan det påverka funktion då ?!

S
En tanke till, vad händer då om vår inte är registrerad, och det är väl så att bara ett visst antal får grävas i samma område ?! Eller har jag fel ?! Av vilken anledning är det så isf ?! Om det finns för många kan det påverka funktion då ?!
Nu kanske det varierar mellan kommuner men jag tror inte det.
Men åtminstone i Järfälla så är regeln att man inte ska placera borrhål inom 20 meter från varandra.
Av den anledningen så har eventuella grannar vars tomter berörs av en cirkel på 20 meter runt borrhålet rätt att yttra sig om borrhålet.
Sätter man borrhålen närmare än så så kan det bli så att de kyler varandra. Dvs pga att borrhålen är för nära varandra så kommer berget att kylas ned så att möjlig värme att ta ut begränsas.
Detta kan lösas genom att hålen görs djupare eller att man vinklar hålet.
Så dom ska registreras just för att man ska kunna ta hänsyn till befintliga hål i området om någon ytterligare vill borra för bergvärme.
Du kan ju kolla med kommunen om dom har någon uppgift om borrhålet. Det är ju dom som lämnar tillståndet för att borra och i ansökan så ska det registreras hur djupt hålet planeras bli. Så det borde väl i så fall kanske finnas på deras ritningar om du har tur.

Dock kanske det finns en liten risk om det är så att dom gjort det utan att begära rätt tillstånd att det kanske blir trassel med kommunen. Men jag tror inte det. Det är ju trots allt så länge sedan att det ska vara preskriberat såvitt jag förstår.

Har dom markerat ut borrhål på ritningen så ska det vara bergvärme med borrat hål. Om dom inte gjort fel förståss men det känns osannolikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.