778 läst · 3 svar
778 läst
3 svar
Byta bergvärmepump till en med variabel kompressor
Hej!
Tänker snart byta ut bergvärmepumpen till en tystare där kompressorn kan gå på lägre varvtal.
Det som jag funderar över är om jag ska byta till en med samma styrka eller ska jag gå upp lite grann för att pumpen ska gå tyst, alltså inte behöva gå på max varvtal. Ljudet i huset sprids väldigt lätt (villa från 70-talet) så att få det tystare är en viktig faktor.
Några tankar/erfarenheter?
Tänker snart byta ut bergvärmepumpen till en tystare där kompressorn kan gå på lägre varvtal.
Det som jag funderar över är om jag ska byta till en med samma styrka eller ska jag gå upp lite grann för att pumpen ska gå tyst, alltså inte behöva gå på max varvtal. Ljudet i huset sprids väldigt lätt (villa från 70-talet) så att få det tystare är en viktig faktor.
Några tankar/erfarenheter?
Ljudet är knappast ett problem. Det blir mycket tystare än med den gamla oavsett. Räcker nuvarande effekt finns det ingen anledning att öka den. Varvtalsregleringen gör att den nya nästan aldrig kommer att gå med full hastighet. Den gamla går alltid med full fart. Alltså 0% eller 100%.
Tack för svaret.O skrev:
Den nya är ändå lite starkare
Nja, om vi tar CTC så har dom samma kompressor i 8 och 12 kW.O skrev:
8 kW går på max 60 Hz och 12 kW går på max 100 Hz. Det innebär en kraftig ökning av ljudet om man väljer 12kW.
Dessutom så går vår nya 8 kW nästan alltid upp på max varvtal, i stort sett oberoende av effektbehov. Vilken tur att vi inte valde den större med ännu mer oväsen...
Klicka här för att svara