Byggahus.se
Hej!
Har inte blivit klok och hamnar hela tiden i en moment 22 när jag analyserar hur jag ska byta ut backventilen efter mätaren :rolleyes:.

Enligt bild: Jag är väldigt novice här och misstänker att jag måste få loss ett antal klämkopplingar...
Om jag ska få loss på backventilen så ska jag skruva ner mutern #1 men det finns inte plats för det. samma sak med mutter #2. Koppling #3 skruvas loss uppåt men det finns inte utrymme för det. Ventilen längst upp kan inte demonteras förran sammanställningen som ligger under är nermonterad eftersom den ska vridas... :thinking:

Är jag helt ute och cyklar? Kan någon hjälpa mig hur jag ska göra?

Mvh/Nad

• Rörinstallation med flera klämkopplingar och backventil märkta som #1, #2 och #3 för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar och backventil med otydlig demonteringsmöjlighet markerade med muttrar #1 och #2 och klämkoppling #3.
    Skapa konto
Redigerat:
Är det där en backventil?

Nåväl, rörmokeri är en del brytande och bändande.
Lossa mätarkonsolen från väggen så kan det gå att bända ut ventilen.

Protte

tack för svaret, ja det är en backventil. allt är väldigt styv... vet ej om jag lyckas med detta..

• Närbesiktigad bild av en guldfärgad backventil i fokus med suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • VVS-installation med en backventil, rörsystem och en högtryckstvätt i ett förråd.
    Skapa konto
ingen?

Är du osäker så ta dit en rörmockare. Annars stäng ventilerna och skriva bort vattenmätaren. Skruva isär det baklänges tills du kommer till din ventil.

N naderiano skrev:
tack för svaret, ja det är en backventil. allt är väldigt styv... vet ej om jag lyckas med detta..
Varför ska du byta backventilen?
Den du har köpt ser inte ut att passa. :thinking:

Immobil Immobil skrev:
Varför ska du byta backventilen?
Den du har köpt ser inte ut att passa. :thinking:
när jag stänger kallvattenkranerna så smäler det. det låter alltså. jag har lokaliserat smälet och har stora misstänkar att det kommer från backventilen

Rätta mig om jag fel, sitter det inte orginal i mätarna en sil och back

L lassebrun skrev:
Är du osäker så ta dit en rörmockare. Annars stäng ventilerna och skriva bort vattenmätaren. Skruva isär det baklänges tills du kommer till din ventil.
tack, undrar om du/någon har tips om en bra rörmockare i malmö regionen? :thinking:

J jonaserik skrev:
en backventil in i mätaren alltså?

Bästa svaret

Krilleman
Jodå, den nyinköpta backventilen ser faktiskt ut att passa perfekt.

Men du får nog börja med att ta bort klämringskopplingen som sitter under backventilen.

Röret som kommer ur väggen ser inte ut att vara stumt, och skulle det ta i underkanten så får du jacka ur gipset lite så du får ner den mer. Du behöver trycka ner detta ca 10mm för att få loss den ur backventilen.

Delen som det står 22 3/4 på är faktiskt en lödövergång med utvändig 3/4" gänga och 22mm slätände.

Men du behöver ny klämring & mutter till den förkromade ventilen! Skaffa det innan du skruvar mer...

• Gilla
naderiano
  • Laddar…
Kommer säkert in en som vet eller rättar mig , är inte säker men en sil sitter i ingången.

Krilleman
J jonaserik skrev:
Nej, det är tillbehör som vissa VA-verk inte tillåter, och det är även dom som installerar denna vid dessa fall det är godkänt.
Några kräver inspektionsbar backventil.

Krilleman Krilleman skrev:
Jodå, den nyinköpta backventilen ser faktiskt ut att passa perfekt.

Men du får nog börja med att ta bort klämringskopplingen som sitter under backventilen.

Röret som kommer ur väggen ser inte ut att vara stumt, och skulle det ta i underkanten så får du jacka ur gipset lite så du får ner den mer. Du behöver trycka ner detta ca 10mm för att få loss den ur backventilen.

Delen som det står 22 3/4 på är faktiskt en lödövergång med utvändig 3/4" gänga och 22mm slätände.

Men du behöver ny klämring & mutter till den förkromade ventilen! Skaffa det innan du skruvar mer...
så är det! ska göra det i morgon. tackar! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.