Byggahus.se
Vi ska renovera köket och nu funderar vi på om vi ska byta en del av avloppet samtidigt.
Idag är det ett vertikalt gjutjärnsrör rakt ner i källaren 95mm eller rättare sagt två stycken som är skarvade.
Det längst ner är typ 2meter och det övre är typ 50cm.
Vertikala rör sägs ju hålla längre och det känns även som att det är möjligt att byta även senare ut att riva köket.

Är det svårt att byta själv? Hittar man plast i samma dimension? Bara att trycka i?

Plaströr finns inte i samma dimensioner. Avloppet är säkerligen 100mm invändigt från början. Plaströr är 110mm utvändigt. Det finns övergångar mellan dem att köpa. Har du inga problem och det går att byta utan vid ett senare tillfälle kan det vara läge att vänta. Själv hade jag bytt rören eller i alla fall filmat de befintliga ledningarna för att se statusen på dem.

Fulkemisten
Jag hade funderat lite på följande innan jag bytte:

Det är det enda jag ångrar med min egen renovering att jag var snål och inte köpte gjutjärn till min egen vertikala stam. Nu blev det "äggskalsrör" som byttes till modern plast. Det låter en del, i flerfamiljshus kör man ofta gjutjärn då det är bättre ljudisolerande.

Nya gjutjärnsrör har en godstjocklek på ungenär hälften av de från 40 talet, 3,5 mot mustiga 7,5 mm. Hur rör från 70 är i tjockleken borde väl mätas i ditt fall och även hur de ser ut i övrigt på insidan. En vertikal stam angrips mindre än en horisontell men en köksstam brukar ha mer fettavlagringar. Finns det någon renslucka eller kan du kolla uppifrån vid renoveringen? Man kommer långt med en inspektionsspegel och stark lampa.

Gjutjärn sägs väl kunna hålla i 40-80 år beroende på ursprunglig godstjocklek. De korroderar ungefär 0,08-0,1 mm per år. Nya gjutjärnsrör har epoxicoating på insidan som ytterligare ökar livslängden.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vilket år gick man ned i godstjockleken på gjutjärnsrören? Mitt hus byggdes 1965 - är det äggskalsrör?

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Njaaa... ”äggskal” brukar man kalla första generationen plaströr. Fanns i början av 70 talet, vet inte vilka årtal som gäller där.

Äldre gjutjärnsrör är sämre även med tjockare gods. De gjöts i en gjutform. Modernare rör är centrifugalgjutna. En yttre form roterar med högt varvtal, smält stål trycks av centrifugalkraften mot formens väggar. Trycket som då uppstår ger en rörvägg med mindre porer och andra håligheter.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Fulkemisten
Pen Pen skrev:
Vilket år gick man ned i godstjockleken på gjutjärnsrören? Mitt hus byggdes 1965 - är det äggskalsrör?
Nänä. Äggskalsrör är tidiga plaströr av risig kvalitet, typ från 1965. Har du gjutjärn så är det inte äggskal. Däremot är de kanske tunnare i godset, jag vet inte.

Hm. Pucktvåa!

Tack så mycket för alla svar :)
Det finns en renslucka nere i källaren så jag öppna den och kolla.
Röret är ca 95mm på utsidan så jag får kolla med lokala rörfirman hur man kan få ihop det med nya rör.
Behöver jag gå upp i dimension sista biten närmast köket så känns det bättre att göra det nu eftersom jag då måste ha ett större hål i golvet så troligen är lättare att göra när köket är borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.