2 340 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Byta avloppsrör eller ej
Vi håller på med en totalrenovering av vår övervåning och ska bland annat avveckla ett badrum och bygga ny toalett i angränsande rum. Jag trodde att det var en fördel att byta alla rör och framförallt den vertikala stammen när man ändå höll på och rotade. Den ser dessutom ut att vara gjord av ljusgrå plast och jag har förstått att den typen kan vara väldigt skör? Hur som helst, rörmokaren tyckte inte att avloppsrören behövde bytas, endast vattenledningarna. Kanske baserat på att rören i golv ser ut att vara av nyare modell. OM man skulle vilja byta stammen i framtiden, gör man det från källarplan då?
Från när är huset?
Vi har ett hus från -70 med första generationens plaströr, dom som är limmade och relativt spröda, där har jag bytt ut allt gammalt avloppsrör från det kommer upp genom källargolvet, byttes i omgångar.
Tog allt jag kom åt utan att riva samt köket först, sedan togs avsticken till badrummet samt avluftningen när vi gjorde iordning badrummet.
Det i källarplattan har jag bytt när vi gjort iordning rummet det berör.
Vi har ett hus från -70 med första generationens plaströr, dom som är limmade och relativt spröda, där har jag bytt ut allt gammalt avloppsrör från det kommer upp genom källargolvet, byttes i omgångar.
Tog allt jag kom åt utan att riva samt köket först, sedan togs avsticken till badrummet samt avluftningen när vi gjorde iordning badrummet.
Det i källarplattan har jag bytt när vi gjort iordning rummet det berör.
Huset är byggt -32, badrummet på ÖP har troligtvis kommit till på 60/70 och renoverats på 90-talet. Tror de bytt rören under golv men skarvat på det gamla i höjd med inspeltionsluckan som sitter högt på väggen i nedre plan. Får väl lita på att rörmokaren ver vad han pratar om, han tjänar ju mindre på att inte byta dem..