1 346 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Byta avhärdningsfilter
Tack för tipset, verkar ju lite enklare än att montera kopparrör så det passar filtret. Jag har köpt nya patronfilter, så det ska bytas snart.P PappasHammare skrev:Till grundfrågan
Liknande sådana här har jag haft på två olika vattenfilter i två olika hus.
[länk]
Men detta med bypass har jag aldrig behövt så du kan ta två enkla slangar likande
[länk]
Detta plus lite bra klämringskopplingar.
Edit:
Såg också att du har ett litet förfilter (Det med blå "hatt" i nedre högra hörnet.) Det bör du också byta insats filter på.
Bytte filtret för några veckor sen, blev väldigt bra. Märkte direkt en stor skillnad på vattnet, nu försvinner den tvåliga känslan när man tvättar sig med tvål, det gjorde det inte förut. Det avhärdade vattnet ligger nu på ca 4-5 tyska grader. Problemet med utfällning av koppar verkar också ha löst sig, förut blev badkaret blågrönt på vissa ställen, men inte längre.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 106 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 106 inlägg
Bytte du insatsen till grovfiltret också? Det i nedre högra hörnet i bilden i ovan inlägg. Möjligen att du inte behöver ett längre. Vad är det för filter du skaffat?3 33322 skrev:Bytte filtret för några veckor sen, blev väldigt bra. Märkte direkt en stor skillnad på vattnet, nu försvinner den tvåliga känslan när man tvättar sig med tvål, det gjorde det inte förut. Det avhärdade vattnet ligger nu på ca 4-5 tyska grader. Problemet med utfällning av koppar verkar också ha löst sig, förut blev badkaret blågrönt på vissa ställen, men inte längre.
Ja, bytte båda patronfilter, vi har bomull innan hydroforen och kol efter. Avhärdningsfiltret är https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/avhardningsfilter/avhardare-ka-20, är mycket nöjd med det hittills.P PappasHammare skrev:
Vi har redan tagit ett nytt mikrobiologiskt prov, svaret finns i https://www.byggahus.se/forum/threa...raevd-brunn-pga-bakterier.531784/post-6010839. Men vi ska snart göra ett komplett vattenprov igen.P PappasHammare skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden