Hej, önskar hjälp - hur gör man. Gärna steg för steg beskrivning.
Dra ur stickpropp, töm beredaren - så långt är jag med....
// D

• Varmvattenberedare från Metro Therm med öppen panel visar inre kablar och komponenter på golvet. Skala och märkningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte mins fel så sitter den på andra sidan. under ett plastlock i ytterskalet och ser ut så här.
VVB måste tappas ur innan byte kan ske.

https://metrotherm.se/produkter/reservdelar-metro-therm-varmvattenberedare/tuber-anoder/anod-3-4

EDIT Lite luddigt, kan vara en anod som är fäst i patronfickan och då måste dom 6 bultarna lossas. Det syns inte men ska vara en mutter på utssidan vid bultarna som håller anoden. Och då ser den ut så här.

https://www.vvsochbad.se/metro-anod...70&gbraid=0AAAAAD5CD7TNbpR1mY8k8EXeFxXRPgU9Y&

Redigerat:
Tack, jag har rätt anod men fattar inte hur jag skall komma åt den och att jag måste såga av den då den bara finns i en storlek som är för lång.
Alla bilder jag googlat på denna vvb visar den bild jag lagt upp (locket borttaget), finns det verkligen ett lock även på andra sidan ?

D duSStin skrev:
Tack, jag har rätt anod men fattar inte hur jag skall komma åt den och att jag måste såga av den då den bara finns i en storlek som är för lång.
Alla bilder jag googlat på denna vvb visar den bild jag lagt upp (locket borttaget), finns det verkligen ett lock även på andra sidan ?
Och det är den sista av mina länkar då.
Inte på den troligtvis, utan anoden sitter fast i den svarta delen och där patronen sitter. Om du tar isär där 6 bultar, så kanske du måste ha en ny fiberpackning. Oavsett måste du tömma den, bäst gör den helt tom.
Vid återmontage, så ska bultarna dras som på ett bilhjul, saxas, annars kan det komma lite snett och läcka.

Din första länk går till rätt anod, rsk som slutar på 22.

D duSStin skrev:
Din första länk går till rätt anod, rsk som slutar på 22.
OK då är det kanske så att anoden sitter på mitten på andra sidan. Den anod som sitter monterad från insidan har en extramutter med en kabelstick på sig på utsidan vid patronen och den finns inte på din bild, och strax vid den röda proppen, ser ut så här.
Har alla resevdelar till Methro i bilen, men har inte bytt på en 909, därav lite osäker på hur det är på din. Dom har även gjort om en del på konstruktionen, kanske då för anodens placering med.

• Elektriska komponenter monterade på en rund svart yta, med flera skruvar och kablar anslutna, samt en röd plugg synlig i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars kan du få klara besked i morgon hur det är på din.

J jonaserik skrev:
Annars kan du få klara besked i morgon hur det är på din.
Tack, ser fram emot det 😃

D duSStin skrev:
Tack, ser fram emot det 😃
Nu kan jag säga 100 % . Din bild visar patronsidan och på andra sidan finns en lucka och innanför är en 3/4 sexkantskalle, som är anoden. Anoden finns bara i en längd och får sågas av, lämpligt att stoppa i den nya och mäta var kapet ska ske, plus 3 centimeter

J jonaserik skrev:
Nu kan jag säga 100 % . Din bild visar patronsidan och på andra sidan finns en lucka och innanför är en 3/4 sexkantskalle, som är anoden. Anoden finns bara i en längd och får sågas av, lämpligt att stoppa i den nya och mäta var kapet ska ske, plus 3 centimeter
Stort tack, väntar några dar innan ingreppet sker. 😃

D duSStin skrev:
Stort tack, väntar några dar innan ingreppet sker. 😃
Strålande, på baksidan fanns en svart plast plugg. Fick såga av anoden mer än förväntat då ngt tog emot c;a 20 cm in, att skruva ur och i gick utan problem.
Tack igen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.