Byta anläggning för djupborrad brunn, tips sökes!

452 läst  19 svar

1. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Jag äger ett hus med egen brunn borrad till ett djup av 109 meter. Tyvärr vet jag väldigt lite om systemet, dels på grund av okunskap och dels på grund av att husköpet var från ett dödsbo våren -18.

Nu till frågeställningen. Trycket i kranarna i huset är förhållandevis dåligt. Jag har fyllt på luft i hydrofonen och visst hjälpte det lite men inte tillräckligt. Hur kan jag skapa bättre tryck i systemet? Att modernisera allt står på budgeten framöver, men jag skulle behöva lite råd om hur jag ska tänka. Kan det låga trycket bero på att nuvarande pump inte orkar pumpa mer, det står trots allt att vattenmängden enbart är 120 liter/timme enligt brunnsarkivet på nätet.

Den är inställd på tillslag på 2 och frånslag på 4.

Bifogar lite bilder på systemet och beskrivning av brunnen.

Så ni som är insatta i området får gärna ge mig lite hjälp på traven, hur ska man tänka?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A7F4BCB3-C777-4259-83AA-F4B9B55E3A6B.jpeg
    8D1EBF55-C120-4CD1-826A-1FB19D871762.jpeg
    09F5F288-7BF1-4A4D-AF03-CBB20A8B0B09.jpeg
    ADA94B56-2C74-48AD-B291-880C1693A7D9.jpeg

Fridens liljor.
    /Sbirgersson

2. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Ingen? :)

3. LinusW
    Verktygstokig Nivå 6
    upplever du trycket som dåligt även vid 4bar? Är trycket låg i alla kranar? Hur många liter/min får du ut i säg kökskranen?

Ni har en låg tillrinning i brunnen, men det påverkar inte trycket. Bara att vattnet kan ta slut om ni gör av med mycket.
    Visst kan pumpen vara dålig, men mäter trycket 4 bar så är det ju 4bar. Kanske gamla tunna rör som även är igensatta?

Bör inte vara någon fara att öka trycket något på tryckströmbrytaren. Kör inte över 5bar på frånslag bara skulle jag rekommendera.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Jaf är uppvuxen med egen hydrofor och upplevs trycket som lågt trots frånslag vid 4-4,5 bar är det något som stryper, rostigt rör tex.

5. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Tack för svar, kul med någon som är insatt i ämnet!
    Första problemet är att det inte läts i bar på manometern. Se bilden jag la upp så jag vet inte vad det är för tryck egentligen.

Har inte mätt liter/minut men det är dåligt i alla kranar, så problemet är genomgående i hela huset. Frågan är dock om det verkligen är så låg tillrinning på brunnen som brunnsarkivet visar, har aldrig märkt någon tendens till att det ska sina och då var det ju förbannat torrt förra sommaren. Jag funderar på om det är pumpen i sig som inte klarar med än den liter per minut som står på brunnsarkivet?

Ha det fint (y)

6. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Hej!

Som jag skrev i förra svaret så vet jag inte om det är tryck i bar som anges på manometern..

Ja precis, rören är ju inte från igår precis, vi byter ut dem successivt. Kan jag ”blåsa” rent rören på något vis, eller är det helt enkelt bara att byta ut isf som gäller?

7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Tillrinningen och trycket är ju två olika saker. Det kan också vara fel på manometern, men om du har 4 bar i verkligt tryck så har du vettigt tryck i kranarna om rören inte är igensatta. Är de igensatta är det enda rimliga att byta.

Om pumpen får jobba länge för att komma upp i tryck igen kan det bero på dålig tillrinning, sliten pump eller fel på din ejektor nere i borrhålet.

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det är kilopond per kvadratcentimeter. I det här sammanhanget är det såpass lika att det inte spelar någon roll.

9. V
    Medlem · Nivå 5
    Ser att du har galvrör runt hydrofor, det vill jag påstå att där har du nog en "tjuv" då det gäller tillrinning i kranar. Tyvärr så är det inte enkelt ett rengöra sånt utan byte till kopparrör är det enklaste

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Jo.
    Speciellt där det är mässing --> galv i flödesrikningen blir det lätt under årens lopp en rostklump i galvröret.

11. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4

Ja, jag tycker att pumpen jobbar rätt länge, men och andra sidan vet jag inte vad som är normalt. Hur länge bör den jobba? :thinking:

Då är frågan hur jag kommer fram till om det är pumpen, tillrinning eller fel på ejektor?

Fridens liljor.

EDIT: Pumpen jobbar i drygt 45 sekunder när den fyller på igen.

Redigerat 16 apr 19:14
  12. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Där ser man, frågan är om det inte är lika bra att byta systemet om rören ändå måste bytas. Finns det någon modernare lösning än den jag har med pelarpump och hydrofor?

13. Sbirgersson
    Medlem Nivå 4
    Ja det ligger något i det. När vi kollat kvaliteten på vattnet så var det jättebra förutan lite höjda värden på järn, men inte skadligt. Vattnet smakar lite järn. Tänker att det kan ha och göra med att det är rost i rören..

14. L
    Husägare · Nivå 14
  15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    45 sekunder skulle jag säga inte är långt, men vad som är normalt beror på många faktorer. Har du kollat så du har tillräckligt med luft i hydroforen? Det ska vara c:a 1/3 luft när brytaren slår i från pumpen.

Järnsmaken på vattnet kommer sannolikt från brunnen och inte järnrören.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: