Bor permanent i en gammal vinterbonad sommarstuga med tillbyggt extra sovrum. Sovrummet tillbyggt år 2000.
Jag är i tankarna att byta det fula innertaket i sovrummet som är av typen liknande lockpanel på en yttervägg.
Det är grovt och mindre glipor finns och jag misstänker att det läcker värme och fukt som ett såll upp till vinden.
Jag har lite fuktproblem på vinden.
Det finns idag en ångbroms i form av en fiberduk mellan lockpanelen och glasfibermattorna på vinden.
Tanken är att riva ner lockpanelen och spika upp ny fin pärlspont (troligen vitvaxad) eller annan lämplig takpanel.
Bör jag ersätta ångbromsen med ångspärr.

S SirKnasen skrev:
Bor permanent i en gammal vinterbonad sommarstuga med tillbyggt extra sovrum. Sovrummet tillbyggt år 2000.
Jag är i tankarna att byta det fula innertaket i sovrummet som är av typen liknande lockpanel på en yttervägg.
Det är grovt och mindre glipor finns och jag misstänker att det läcker värme och fukt som ett såll upp till vinden.
Jag har lite fuktproblem på vinden.
Det finns idag en ångbroms i form av en fiberduk mellan lockpanelen och glasfibermattorna på vinden.
Tanken är att riva ner lockpanelen och spika upp ny fin pärlspont (troligen vitvaxad) eller annan lämplig takpanel.
Bör jag ersätta ångbromsen med ångspärr.
Nja, lär inte göra skillnad i ett sovrum. Hur tjock isolering finns på vinden?

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Luftrörelser från varm till kall sida ska man försöka hindra så gott det går. Om duken som sitter där idag är en "riktigt" ångbroms och inte nån enklare vindduk borde den funka så länge den är hel.

• Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Ja, det är ju inte omöjligt att det bara är någon enklare vindduk, kanske tom troligt. Det får jag helt klart undersöka.
Jag har mätt tjockleken på isoleringen och den är på sina ställen bara 20cm.
På tjockste ställena runt 30cm.
I snålaste laget men tycker inte det har varit onormalt varmt på vinden i vinter. Ett par grader över utetemperatur bara.
Hög luftfuktighet är det dock och mikrobakteriell påväxt på insidan av yttertaket.
Men å andra sidan så har det ju varit typ 100% luftfuktighet ute konstant från oktober till slutet av februari och då blir det ju fuktigt även på den uteluftventilerade vinden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.