Byggahus.se

Byggtips önskas

1. Staffan_V
    Hobbysnickare · Stockholm · 66 inlägg

Staffan_V

Hobbysnickare
    Vi har ett uthus i mindre bra skick (förvånad över att det klarade vintern utan att falla ihop). Som det är nu innehåller det utedass, garage (eller liknande) och ett mindre utrymme (vedbod?). Grunden är murad med betongsten. Golvet inne är träplank direkt på grus (verkar det som). Den inre delen i "garaget" är gjuten betong (i ganska dåligt skick). I vedboden är det grus och till viss del går berget i dagen.

Jag har hört med lokala myndigheterna och eftersom det ligger utanför detaljplanerat område får göra lite vad man vill men vi tänkte nog behålla samma planlösning fast ha ett gästrum istället för vedbod. Nu behöver jag lite tips om hur man kan göra. Jag vill gärna ha ett vinterbonat garage. Grunden tänkte vi nog behålla men kan man gjuta på en platta i betong/asfalt i garagedelen? Eller ska man köra med betongplattor? Hur gör man lämpligen i gästhusdelen?

2. Manberg
    Medlem · 941 inlägg

Manberg

Medlem

Re: Byggtips önskas

Det är nog bäst om du preciserar frågan, det var svårt (i alla fall för mig) att förstå vad du vill ha hjälp med, bygga helt nytt, renovera allt, byta grund, byta delar av grund eller renovera delar av grund samt renovera delar av huset?

3. Staffan_V
    Hobbysnickare · Stockholm · 66 inlägg

Staffan_V

Hobbysnickare

Re: Byggtips önskas

Ok, all informations finns med men det kanske blev lite rörigt. Grunden ser bra ut men resten av uthuset är det inte mycket med. Önskemålen är: Nya väggar (med isolering) och nytt tak. Golvet bör i garage/verkstadsdelen vara av lämplig sort (betong, asfalt, betongplattor?) och i gästrumsdelen (och utedasset) bör det ochså vara lämpligt golv (isolerat).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.