Byggahus.se

Byggt pergola, trädkoja och odlinglott.

1. linneac
    Medlem Nivå 3
    Hej, tänkte dela med mig av våra uteprojekt hittills i sommar. Har länge velat ha en pergola till uteplatsen i söderläge och en designerad yta för odling. Även någon slags trädkoja till barnen har funnits på önskelistan.
    Det som stått i vägen för att förverkliga idéerna har varit ekonomi.

Men i våras fick mannen väldigt mycket obehandlat pallvirke och något stolpaktigt virke från jobbet. Så under maj och juni månad har vi byggt pergola och odlingslådor och anlagt odlingsområde. Trädkojan har byggts på parallellt och är typ färdig.

Det är bara till pergolan och några reglar till kojan som vi köpt nytt virke. Odlingslådor byggde jag av spillvirket, det som kostade var markduk, miniväxthus och täckbark, och såklart träolja och färg. Alla tre projekten kostade tillsammans 2000-2500 kr.
    Funderar på lösning för odlingytans kanter, men det får bli längre fram.

Fotade såklart inte under arbetet, men här kommer lite bilder på slutprodukterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200628_151337.jpg
    IMG_20200628_151353.jpg
    IMG_20200608_154341.jpg
    IMG_20200608_154400.jpg
    IMG_20200610_140001.jpg
    IMG_20200628_152957.jpg

2. Fadai
    Slöjdnörd · Nivå 8
    Fint det blev! Plantera ngt fint, snabbväxande, som klättrar över pergolan så blir det som ett litet paradis. Bokharabinda är tacksam, och några vackra klematis. Vet inte var du bor, men är det zon 1 kan du testa druvor.

3. Mats: Gårdsägare
    Medlem Nivå 2
    Jättefint. Bra gjort

• Laddar…
  4. linneac
    Medlem Nivå 3
    Hej, tack! Har planterat klematis, och tänker mig kanske någon vintergrön klätterväxt också. Bor i zon 4 (tror jag). Tack för tips, ska kolla upp bokharabinda!

5. E
    Medlem Nivå 3
    07ED24FC-9DCB-4ADB-932D-CF38782632DA.jpeg

Det här tycker jag är en fin och samtidigt billig lösning. Tycker du ska glesa ut ditt område. Kanske försöka hitta en yttre form att jobba med. Just nu ser det trångt och slumpmässigt ut. Börja med gången dit och försök runda till det hela. Säger inte det för att vara elak. Bara att det ofta blir bättre om man försöker få in lite symmetri i det hela. Olika motpoler som samverkar i ett system.

• Laddar…
  6. linneac
    Medlem Nivå 3
    Så sant, just nu är det inte alls något estetiskt över det hela utan bara praktiskt för odling. Men det vore helt klart kul att göra området mer vackert också.

7. E
    Medlem Nivå 3
    bilden hittade jag på nätet, men höll på att rita åt en kompis och gillade att det var så billigt men ändå såg så mysigt ut.

billiga plattor, ett träd, lite kullersten och några pallkragar och ett lass med singel thats it liksom. Blir ju knappt bättre och enkelt är det med ju

Redigerat