Hej!

Vi har just kommit över en tomt Jämtland som sluttar ned mot en sjö. Här skulle det passa perfekt med ett sluttnings/suteräng-hus med ingång på övervåningen. Tyvärr är tomten dyr 800´(inkl anslutningar) och vår budget bör inte överskrida mycket över 2 milj.
Min sambo är dock elektriker och all syslare och även jag är duktig på att bygga. Vi tänkte därför göra mycket själva. Tanken är att köpa ett stomrest hus, antingen lösvirkes byggsats typ FH eller färdiga väggelement. Jag jag köper dock gärna invändigt matrl. själv så som kök, kakel, klinker, golv, tapeter, färg etc. Jag har tittat en del på färdiga suteränghus mer har också tänkt tanken att köpa en enplansvilla + ett mellanbjälklag och sätta på en grund i typ lecablock.

Har ni några tips på prisvärda hus som skulle fuka med våra premisser? Det behöver inte vara 100% fritt att ändra allt på dem.
Jag gillar den traditionell eller allmoge stil och vill gärna ha ryggåstak.
Någon som har erfarenhet ab att bygga suteränggrund själv? vad ska man tänka på?
Vad tror ni kan man klara sig runt 2 mille med bra man gör det mesta själv, förutom resning, gjutning av platta och vvs.

Tack på förhand

Japp det går vi har gjort som ni men i stockholm Huddinge.
Jag är också Elektriker och Elektriker är ju mycket allmänkunninga som sagt.
Vi har lagt ut ca 3mille men då inte gjort allt själv men mycket har vi gjort.
Fått hjälp med kök, rör och vissa snickerier.
Vi har byggt efter egen ritning och köpt stomme med stomresning av svenska modulhus de levererar bara stommen och sen kan du köpa till det du vill ha istället för att ta bort.

Vår tomt med kostnader kostade 1,1 mille.
Huset är 220kvm och har mycket hög standard typ. snickeribyggt kök med mycket valnöt, golvärme i båda våningar takhöjder från 2,70 till 5m.
Väggstjocklek på 28cm med brutna köldbryggor 70cm i lösul i snedtak.
comfortzon pump med låga driftkostnader ca 16 000 kw per år.
Mer ni vill veta så fråga.

Jag kan rekomendera Svenska Modulhus.

Häls Niclas

Redigerat:
Det låter bra , jag har titta lite på svenskamodulhus då huset ovanför som håller på att byggas just nu är just från dem. Har dock fått intrycket om att de är dyra?

Vad kostade er hus från Svenska modulhus och vad ingick?
Vilken typ av hus har ni.? Kollade ni något på villa varm?
Vad tar svenska modulhus för stomresningen?
Jag har tänkt mig ca 100kvm överplan samt ca 60-80 i suterängplan. Ryggåstak eller allafall på något vis öppet till nock. Jag har inget krav på att material kök etc ska vara speciellt exclusiva.
Vi har just gjort en kalkyl på ett fiskarhedenhus i lösvirkesbyggsats och hamnade då på ca 2,2 inkl tomt...det är dock med nästan allt jobb på egen hand förutom grund, del vvs och hjälp med att resa huset.

Du har möjligen ingen kalkyl att dela med dig av ?

mvh karin

Hej! Vi skickade en skiss på ett sluttningshus b la till Fiskarheden o Pearlhouse. Tycker vi har fått bra respons från båda! Sen är Karlsons hus väldigt fina, men ligger något högt i pris för oss kanske.
Sävsjö trähus är ett annat tips som vi tittat på.

nybyggarna11 skrev:
Hej! Vi skickade en skiss på ett sluttningshus b la till Fiskarheden o Pearlhouse. Tycker vi har fått bra respons från båda! Sen är Karlsons hus väldigt fina, men ligger något högt i pris för oss kanske.
Sävsjö trähus är ett annat tips som vi tittat på.
Hej! Byggde ni något sluttningshus? Och i så fall, vad blev det? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.