Byggahus.se

Byggställning i trä?

1. U
    Medlem Nivå 2
    Ngn som har ett bildexempel på en byggställning i trä som man, relativt lätt, kan spika ihop inför målningsarbete?

Har en relativt lågt hus där jag klarar mig med två pallbockar på långsidorna.
    Men vid gavlarna behöver jag komma upp några meter i luften samtidigt som terrängen är lutande och ojämn. Till nocken är det kanske 5-6 meter...

Tacknämligt med tips på dimension och tänkbara längdspann.

2. G
    Medlem Nivå 4
    Det finns en bygbeskrivning som heter Bockar, där finns det med en byggställning.
    2tumx 4 eller 5 i stående verkar vara grunden.
    mvh
    greenbay

3. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Får väl köra med Bambu ;)
    Några miljoner kinesre kan inte ha fel.
    Fast dom fick inte använda det i norrland ;)
    Den va inte typad..

Mvh Putte

• Laddar…
  4. M
    Moderator · Nivå 18
    Jag kan naturligtvis inte ta nått som helst ansvar då min modell definitivt inte är typgodkänd eller testad med något annat än min korkskalle men jag byggde med 45X95 och 45X70 i tvärstagen. Ca 2.50 hög och en 1X2 meters plattform längst upp. Tillräckligt stadig för att det ska gå att ställa en fastspänd trapstege längst upp.

Hadde tyvärr ingen bra bild på den men den skymtar längst till vänster på denna bild
    http://mats.dynalias.com/images/boden/bygget16.jpg

5. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Jag byggde stolpar av två 45*95 som jag spikade ihop. Sen skruvade jag balkskor i panelen och ca 1,5 m 45x120 ut till stolparna. Med lite kryss och räcken blev det stabilt som attan.

Självklart inte godkänt etc, men med en bra sele dög det för mig (10 m till nocken)

6. U
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipsen!

Fick en hel del matnyttigt att tänka på.
    Bara att börja planera, införskaffa virke och BANG - skrida till verket...

7. chris47
    Medlem Nivå 8
    Jag kan verkligen rekommendera att bygga själv. Kostar ingen hyra och är billig i inköp. Det går fortare att montera än man tror och det blir superstabilt om man fäster med järn in mot huset. Jag byggde med 45x95 reglar som jag satte ihop med vagnsbult. Vill man ha annan höjd när man flyttar, eller om en trappa är ivägen borrar man bara nya hål. Tvärstag kan man ta spillvirke av diverse varianter som man näster med spik eller skruv.
    /CC

• Laddar…
  8. H_L
    Medlem Nivå 6
    Själv är jag inte så pigg på idén att göra hål i fasadbrädorna för att fästa ställningen. Blir lite nyfiken, är det nån som har någon variant där man slipper göra åverkan på fasadbrädorna?

9. C
    Medlem Nivå 7
    Skall man inte alldeles för högt upp, typ 2-3 m kan man bygga den allra enklaste ställning, den s.k. "knekten".
    Enkel och säker. Ju högre belastning desto bättre "sitter" den.

10. M
    Moderator · Nivå 18
    Min variant var ju inte så stor men den var helt fristående

11. chris47
    Medlem Nivå 8
    Hallå!!!, en skruv kan du väl dra in iallafall? Varje vår tätar jag sprickor i fasadbrädorna med latex, likaså runt fönsterfoder som spruckit upp lite grann av värme/kyla rörelser. Då passar man även på att täta eventuella spik eller skruvhål.
    /CC

12. P
    Medlem · Nivå 15

Knekten???

Canuto

Ursäkta en glad amatör, men hur ser knekten ut? Eller rättare sagt: hur bygger man den? Du kan väl ge oss en beskrivning. Låter som om jag skulle kunna ha nytta av den!
    MVH
    Ronnie

13. U
    Medlem Nivå 2
  14. C
    Medlem Nivå 7
    Så här ser en "knekt" ut, tror jag. Jag använde själv sådana på 80-talet när jag bytade ett stort gavelfönster.
    Mycket enkel konstruktion.
    Gör två st, eller tre beroende på hur lång sträcka man vill täcka med ställningen, res dom mot väggen, på med plankor och klättra upp. Skall ej fästas i väggen eftersom dom måste kunna glida ner för maximal stabilitet. Ju mer belastning ju bättre sitter den. Om man inte har glömt mothållet i marken d.v.s!
    Testa vilken som är den optimala vinkelen mot marken för stöttorna!
    Lycka till!
    U.P.A.!!
    Canuto

15. P
    Medlem · Nivå 15

Smart!

Tack Canuto!

Suveränt enkel och smart konstruktion, kommer jag definitivt att ha glädje av.

Stort tack! :)

MVH
    Ronnie