Jag har idag en carport som är ihop byggt med huset på en sida. Taket har bara 1 dm lutning på 4,5m tak (takpapp) och har föga förvånande ruttnat på en del ställen. Anledningen till den dåliga lutningen är troligen för att det var svårt för förra ägaren att komma under takets överhäng med högre lutning.
Nu tänker jag byta till plåttak och vrida takets lutning 90 grader och göra ett sadeltak istället för att få fram bättre lutning.
Idag består taket av frihängande 45x180 på 4,5m cc80cm. snözon 1,5-2. Ovanpå det råspont och papp.
Det sviktade inte ett dugg när det var 60cm snö på det, men då var det lite mindre ruttet. Nu blir det nog en annan visa om det snöar rejält i vinter.

Min förhoppningsvis enkla fråga är om jag byter 180 reglarna rakt av mot 190 eller 220 och bygger takstolar uppe på dem på tvären, vad bör jag gå på för dimensioner på takstolarna? Det har ju funkat bra utan takstolar och dem lär ju stadga upp det hela ännu mer och ny frisk råspont blir det ju och plåt på det som också bär. Kan man snåla lite på takstolarna och bygga i 45x90? 45x120. Tänker då väl uppstaddgat w fackverk tex.
Orsaken till råspont och därefter takplåt är dels beroende på planer att isolera i framtiden och dels på att jag vill att det skall gå att gå på innan plåttaket kommer på.

En måhända dum fråga till, men kan man gå på vanlig takplåt 0,4mm från byggmax tro? cc 30?

Tacksam för råd och hjälp.

I Iorkoppen skrev:
En måhända dum fråga till, men kan man gå på vanlig takplåt 0,4mm från byggmax tro? cc 30?
Om du går på 0,4 plåt blir den nog bucklig

OK, men då kör jag nog på papp istället och underlagspapp. Frågan kvarstår dock vad man vågar bygga takstolarna av för dimensioner...

Takstolsboken har nog svaret på dina frågor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.