I den "gamla" byggnormen fanns exempelvis detaljerade krav på rörisolering för varma och kalla rör. Vidare fanns för mig obegripliga texter om värme och inomhusklimat. En ingenjör verksam i golvvärmebranschen har delgett mig att byggnormen inte tillåter att mer än 25% av erforderlig värmeenergi får komma "utifrån", dvs. minst 75% av erforderlig värmeenergi måste komma från bostadens egna värmesystem. Han kallar det "myndighetskravet om max 25% inläckt värme".
I vår bostadsrätt, som vi köpt nybyggd, kan vi inte använda vårt egna värmegolv alls, då vi får drygt 20°C med alla termostatvred på minimiläge. Dessutom har vi ett rum som har ännu högre temperatur! Där har entreprenören installerat en ventil (10 cm Ø) i ytterväggen. Vi har FTX-ventilation och ventilens effekt blev ≈ 0! Bara lite kallare på det redan kalla golvet vid den väggen. För övrigt har inga rör försetts med rörisolering och delar av golv och väggar är varma året om! Är det någon som anser att vi skall nöja oss?
Har byggnormen verkligen följts? Jag kan inte tolka det som står i texten. Det är svårt att hitta en konsult som kan detta och som utför jobb åt privatpersoner. Här behöver vi få hjälp av någon som kan och förslag emottas tacksamt!
Ni fantastiska medlemmar i detta forum, nu har ni chansen att hjälpa oss att få ordning på vår lägenhet!
Jag lägger in en liknande tråd under juridik också.

Nu är ju detta en lägenhet vilket du borde öppnat med. Beroende på var den ligger kan värmebehovet för ett nybyggt flerbostadshus såhär års vara 0. Det finns inte heller några krav på att läckande värme från dina grannar inte får värma upp din lägenhet. Det är ju lite det som är fördelen med ett flerbostadshus, lägre energiåtgång per bostad.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Ni vill ha golvvärmen högt ställd (för att känna varma golv?), men då blir det för varmt i lägenheten?

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
E eklov skrev:
I vår bostadsrätt, som vi köpt nybyggd, kan vi inte använda vårt egna värmegolv alls, då vi får drygt 20°C med alla termostatvred på minimiläge. Dessutom har vi ett rum som har ännu högre temperatur!
Vill ni ha kallare golv?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Årets bästa trådstart! :D
Dagens lyxproblem! Det blir varmt i lägenheten utan egen värme på....

Testat att vädra er lägenhet, kyla ned den....

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nu är ju detta en lägenhet vilket du borde öppnat med. Beroende på var den ligger kan värmebehovet för ett nybyggt flerbostadshus såhär års vara 0. Det finns inte heller några krav på att läckande värme från dina grannar inte får värma upp din lägenhet. Det är ju lite det som är fördelen med ett flerbostadshus, lägre energiåtgång per bostad.

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Ni vill ha golvvärmen högt ställd (för att känna varma golv?), men då blir det för varmt i lägenheten?
Precis. Och är det nån som ska driva nått så är det ju styrelsen.
Men om lägenheten är varm utan att ha egen värme igång är det nog för de flesta en ickefråga.

Kraven gäller nog Byggnaden och inte enskilda byggnadsdelar.

E eklov skrev:
I
Jag lägger in en liknande tråd under juridik också.
Korspostning är en styggelse och leder oftast till att man får FÄRRE svar.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Förlåt korspostningen.
Det var svårt att välja mellan Teknik och Juridik. Skall jag stänga en tråd? Vilken? Svar från andra tråden:
Våra fötter fryser på samma sätt de gjorde i vår enplans 70-talsvilla som hade oisolerad platta på mark! När vi bestämde oss för lägenheten visste vi vad golvvärme betydde, då vår dotter har golvvärme i sin nya villa. Golvvärme betyder ju varma fötter och svalare knopp. Vad fick vi? Samma låga standard som förut plus för varmt i ögonhöjd, så vi måste vädra ut värme med ännu kallare golv som följd! Byggt 2013. Vi har klagat från allra första början. Styrelsen anser att vår innetemperatur ligger mellan 20°C och 23°C och golvet över 16°C, så vårt klimat ligger inom FHMs gränsvärden. Men vi har ju inte fått vad vi köpt.

Jo, ni har fått det ni köpt. Golvvärme betyder inte varme fötter och sval knopp. Det betyder att värmekällan är placerad i golvet.

Ett rum har ett visst effektbehov. Av detta effektbehov får max 25% komma från källor som inte betjänar just det rummet, såsom slingmatningar till andra rum för golvvärme, eller radiatorer till andra rum, och eventuellt avgiven värme från vvc etc. När du har FTX och dessutom uppvärmd yta från grannar under, över och bredvid blir effektbehovet som GV ska leverera väldigt lågt. Kanske i snitt 10-15w/m2. Det innebär golvtemp på ca 1 grad över dimensionerad inomhustemperatur. Och det är vid - 18 ute. Så golvet i ditt fall kommer inte kännas varmare än lufttemp utom ev. när det är ordentligt kallt ute.

• Gilla
peroande
  • Laddar…
Vi bor på nedre botten. Så när vi har alla termostater i minimiläge (motsvarar 15°C), 16-18°C på golvet och 20°C i stolsitshöjd och något högre än 20°C i ögonhöjd, betyder det att från tak och väggar kommer drygt 100% av effektbehovet för vår lägenhet från källor utanför vår kontroll. Är det ok när Freddan skriver max 25%?

OIsolerade btg-bjälklag? Mät vad du har för värme i taket. Klassiskt fel när det kommer till flerbostadshus. Kan du inte mäta så kanske grannen ovan dig kan stänga av sin golvvärme 1-2 dygn. Se vad som händer då.

Isoleringen mot våningen ovanför är för dålig enligt mina mätningar, men ingen vill acceptera detta tyvärr. Därför har jag hakat upp mig på vad jag hört om dessa 25% som även du Freddan skrivit. Hur kan jag visa för Tingsrätten dessa 25%?

E eklov skrev:
Isoleringen mot våningen ovanför är för dålig enligt mina mätningar, men ingen vill acceptera detta tyvärr. Därför har jag hakat upp mig på vad jag hört om dessa 25% som även du Freddan skrivit. Hur kan jag visa för Tingsrätten dessa 25%?
Vem är motparten i Tingsrätten?

Finns bara en motpart när man köpt direkt av en bostadsrättsförening: Bostadsrättsföreningen!

Freddan, jag har skickat PM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.