Byggahus.se

Byggnadsnämden gillar ej mitt hus

1. S
    Medlem · 118 inlägg

SKEDEN

Medlem
    En arkitekt har ritat vårt hus efter våra önskningar, huset ligger utanför tätorten och det är ingen som ser huset från vägen.Alla grannar runt omkring tycker att huset ser bra ut på ritningarna. MEN på byggnämden så tycker de att huset inte är bra. :-[ Har de rätt att ha en egen åsikt på vårat hus så att de kan neka oss bygglov ???

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Byggnadsnämden gillar ej mitt hus

:( Ja, tyvärr så kan nämnden ha det. I en grannkommun var det en som ville uppföra ett timmerhus ute på landsbygden. Byggnadsnämnden hävdade att ett sådant hus ej överensstämmde med den normala byggnadstraditionen i området. Därför blev det avslag. :(

3. S
    Medlem · 118 inlägg

SKEDEN

Medlem

Om 50 år kommer våra barn-barn att undra om vi alls hade smak när vi byggde hus på början på 2000 talet. Vi kopierade hus från början på 1900-talet bara för att det skulle vara så. Hade vi ingen smak själva. Kan vi inte få bygga de här husen (Moderna hus med pulpet tak som iofs är en kopia av 60 tals hus) då har ju folk lite att prata om i framtiden även om dom kommer att vara opassande då också.

4. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Håller med. Har tagit upp detta förut på forumet men det verkar som om den kommunalanställde smakdomaren har ett brett folkligt stöd. Vi får se om våra barnbarn är mer fritänkande.

Läste en kul grej i en brittisk tidning riktat mot dem som är intresserade av att köpa hus utomlands, (kommer inte ihåg namnet på tidningen.) I princip gjorde tidningen en anmärkning på att i Frankrike kunde grannarna ha synpunkter på hur man byggde sitt hus. Då skulle ni se Sverige, tänkte jag.... Konstigt nog har jag aldrig sett ett reportage i dessa tidningar om att köpa hus Sverige. Det kanske inte skulle falla en fri människa i smaken. (Det skulle vara tyskarna i så fall.) :D

mvh
    David

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.