Byggnadskreditiv - jämförelse räntor och villkor

6k läst  20 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
    Skrivet av: sudd12

inte mycket till information tycker jag. Jag själv precis köpt en tomt för att bygga fritidshus på. en viktig information är att banken (i mitt fall SEB) endast lånade ut 1 miljon samt att man då behövde 250.000 i egen insats. Allt detta med en ränta på ca 5.7%, dvs samma ränta som för blancolånet som jag istället tog för själva tomtköpet. Det är alltså dubbelt så hög ränta för byggkreditiv än för ett vanligt bolån.

Det är med andra ord väldigt svårt att bygga fritidshus med hjälp av ett byggkreditiv.

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Erik

Jag fick 3,1% ränta på byggkreditivet samt 4500 kr i uppläggningsavgift hos Handelsbanken (Stockholm) och får då låna 4,5 milj + 2 milj i egen insats. SEB erbjöd 5,9% så dom skrattade jag åt och la på mitt i samtalet. Swedbank gav mig 3,6% och inga avgifter... Nordea 3,4% med ca 2000 kr i uppläggningsavgift.... allt under juli månad 2013. Det går att förhandla ner räntorna ytterligare men jag hade bråttom. Jag måste även nämna att jag får alla kortårsavgifter betalda under 2 år samt någon låneförsäkring på köpet....

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Stefan

När vi byggde nytt för ca 2 år sen fick vi Nordeas 3-månadersränta (utan rabatt) som byggnadskreditivsränta. Ingen annan bank kunde matcha detta. Danske bank låg ett par tiondelar över och SEB ville inte ens ge oss lån.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Stefan N

SEB erbjöd byggnadskreditiv 4,3% Känns lite högt.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Anders Ohlin

Vi har försökt med alla storbanker. De enda som vill ta i oss med tång är nordea och det lokala Swedbankkontoret. Enbart för att vi redan är kunder och för att jag råkar ha en slant på nordea, annars hade nog även de oxå gett oss kalla handen.
    Vi ska bara bygga fritidshus vilket förmodligen är orsaken till det svala intresset...
    Men det var intressant ätt läsa hur flexibla de tycks vara när man går upp i volym.
    Nordea erbjöd oss Chekkredit istället, eftersom vi bara begärde 600k. Motsv. ovan nämna för Byggkredit.

7. E
    Anonym
    Skrivet av: lämna storstaden

Jag vill ställa en fråga av viss dignitet.
    UC ägs av storbankerna. Kan man tänka sig att dessa försöker styra räntan genom att minska kreditvärdigheten via antalet kreditupplysningar. Detta gör att att det inte går att förhandla bolån med bankerna.
    Företag som går samman, eller via gemensamt ägande går samman, kan hota konkurrensen.
    Inom EU är avtal och samarbeten mellan företag inte tillåtna om de riskerar att minska konkurrensen, till exempel genom att de leder till högre priser eller färre
    alternativ på marknaden.
    EU ska stoppa skadliga företagskoncentrationer, vad säger svensk lagstiftning?
    Är det dags för en jätteprocess mot de svenska storbankerna?
    Jag är helt övertygad om att det på ByggaHus hemsida finns en kader människor som vill ha skadestånd och få riskspridning.
    Lycka till!

8. G
    Anonym
    Vi bygger nu och har Swedbanks 3-månadersränta (utan rabatt) som byggnadskreditivsränta.

9. G
    Anonym
    Vi ska bygga nu också och fick av Swedbank ett kreditiv med räntan 4,29......verkar jämfört med er andra vara en rätt hög ränta? Jag är sjukt dålig på att förhandla sånt och var mest glad att vi fick ett....vi har allt sparande hos Swedbank, nu ville de även vi skulle flytta över våra försäkringar dit....något man kan använda för att få ned räntan kanske? Sen behöver man ju å andra sidan inte placera bolånet där.....

10. G
    Anonym
    Jag fick ca:5mil. byggkreditiv från swedbank med en ränta på 3,5(effektiv ränta 3,69)+ uppläggningsavgift på 6000 i örebro

11. N
    Medlem Nivå 1
    Vi fick byggkreditiv fr seb med en ränta på 2,9 %
    O fick lån på 3,5 mille
    Vet inte om det är bra eller inte
    Har även frågat nordea o varit på möte med samma info som seb fick
    Men inte hört av dom sedan en v

12. M
    Medlem Nivå 10
    Kanske förändrats en del men sen vi byggde nytt men när vi hotade att byta bank så fick vi en rejäl rabatt på räntan på kreditivet. Tydligen var det för bra för vi fick inte behålla samma rabatt när vi omvandlade till vanligt lån.

13. C
    Anonym
    Jag har kontaktat 6 olika banker och det bästa erbjudandet jag fått är 2.1 % på kreditivet och inga uppläggningskostnader/avgifter och fri besiktning från Swedbank.

Hela min sammanställning http://vallastaden.eu/byggnadskreditiv-och-bolan/

14. G
    Anonym
    Vi har fått 2,05% i ränta ifrån Nordea och Handelsbanken. Detta är i Jönköping.

15. G
    Anonym
    Handelsbanken registrerar inte byggkreditiv på en tomt man inte äger.

Länsförsäkringar ger endast byggkreditiv för totalentreprenader.

Nordea ger endast byggkreditiv för totalentreprenader.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: