Byggahus.se
Hej.

Den person jag pratat med på byggnadskontoret om att riva och bygga ny, lika stor altan, hävdar att byggytan på tomten är överskriden. Och att jag därmed inte får bygga ny altan. Alternativet enligt dom är att riva taket eller att bygga en attefallsutbyggnad på max 15kvm.

Detta baserar de på satellitfoto där utrymmet mellan hus och garage har ett tak. Taket går från garaget och ansluter till hängrännan på huset. Det var så när jag köpte huset.

Har de rätt i att det räknas som byggyta?

Och om de har rätt i det, kan jag då bygga in det som kan kallas portgång i och med att de påstår att det tillhör byggytan utan att ansöka om bygglov för det?

Alternativt, kan jag få bygglov för att glasa in den nuvarande altanen? Kommer krävas lite reparationer och att jag ändå gräver ut under och isolerar eftersom det är tänkt att vara vinterbonat.

Laddar upp en snabbritad ritning på hur det ser ut från gatan

• hej.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Ja det räknas som byggyta.

2. nej du måste ansöka om bygglov för att bygga in den ytan.

3. du måste ansöka om bygglov för att glasa in altanen också.

Du hade din undersökningsplikt när du köpte huset och då bör du ha efterfrågat aktuella bygglov etc.

Fundera vad du vill göra med huset på långsiktigt och sedan kan du diskutera med kommunen vilken väg du kan gå eller kontaktar en bygglovsbyrå.

LaszloToth LaszloToth skrev:
1. Ja det räknas som byggyta.

2. nej du måste ansöka om bygglov för att bygga in den ytan.

3. du måste ansöka om bygglov för att glasa in altanen också.

Du hade din undersökningsplikt när du köpte huset och då bör du ha efterfrågat aktuella bygglov etc.

Fundera vad du vill göra med huset på långsiktigt och sedan kan du diskutera med kommunen vilken väg du kan gå eller kontaktar en bygglovsbyrå.
Hej. Tack för svar.

Angående bygglov för att glasa in altan. Det bör väl ändå inte vara några problem att få bygglov för det? Byggnaden är ju redan där ändå.

Det samma borde väl även gälla portgången?

P Punderdatrullen skrev:
Hej. Tack för svar.

Angående bygglov för att glasa in altan. Det bör väl ändå inte vara några problem att få bygglov för det? Byggnaden är ju redan där ändå.

omöjligt att säga, måste kolla specifikt på din fastighet och detaljpla

P Punderdatrullen skrev:
Hej. Tack för svar.

Det är i största allmänhet krångligt att få bygglov om du har en avvikelse från detaljplanen. LIte beroende på hur mycket för stor byggyta du har i nuläget.

P Punderdatrullen skrev:
Hej. Tack för svar.

Är altanen idag öppen utan väggar med tak?
När du glasar in en veranda bygger du ett till rum och det måste du söka bygglov för. Det räknas som en tillbyggnad och arean ska räknas in i byggrätten. Är byggrätten redan överskriden på fastigheten kan det vara svårt att få bygglov för inglasningen.

Vad är byggrätten på din fastighet? Och hur mycket är utnyttjad (och ev överskriden)?

Om du tar bort taket över gången kanske du får bygga något annat, men är det så att taket inte bara maxar utan även överskrider byggytan kan det inte blir något eller bara lite som frigörs medan den överskridande delen bara går förlorad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.