Var mäter man byggnadshöjd på ett hus med flera huskroppar? Huset ska byggas på en (liten) hörntomt och består av tre/fyra huskroppar som formar ett "U". Den del som är närmast hörnet (a och b) har en byggnadshöjd på 4 meter, den del som är i mitten (c) är lägre (ca 3 m) och den del som är längst bort från tomtens ytterhörn (d) har en byggnadshöjd på 4,5 meter. Enligt detaljplan är högsta byggnadshöjd 4.0 meter för bostadshus.

Var mäter man byggnadshöjden på ett hus med flera huskroppar?

Schematisk planritning av ett hus med flera huskroppar märkta a, b, c, d placerade i U-form på en hörntomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då mäter man var huskropp för sig.

haavard skrev:
Då mäter man var huskropp för sig.
Så ingen del får överstiga detaljplanens högsta byggnadshöjd?

Nej

K
Kolla med kommunen. Ibland mäter man byggnadshöjden på den "från gatan dominerande fasaden". Min bror vill bygga(ut) något likande men innan han kan få förhandsbesked ville de skicka ut någon för att bedöma vilken fasad som kommer att bli dominerande. Han har gata från båda sidorna och en annan föreslagen lösning var att bygga ett litet hus framför den gavel som annars skulle bli för hög för att inte den ska bli dominerande. En annan lösning var att höja marken bakom huset för att få en högre medelmarknivå, tomten sluttar typ två meter längs huset..

Verkar väldigt rörigt. De bad honom komma tillbaka med detaljerade arkitektritningar innan de ville börja utreda om det var lönt att söka bygglov.

I ditt fall blir det ju lurigt eftersom byggnadshöjden vid en frontespis blir ända upp till nock. Men som sagt det är den mot gatan dominerande byggnadshöjden som jag förstått att det handlar om. Så beroende på vilken gata som är normgivande så kan det variera. Som sagt - prata med kommunen! Omöjligt att reda ut på ett forum utan att ha sett objektet, läget och omgivningarna.

Kan du inte sänka byggnadshöjden till 4 meter eller närmre 4 meter och få till en mindre avvikelse? Kanske öka takvinkeln för att få samma innerutrymmen...?

Jag tror inte det är TS som skall bygga det här utan grannen.

Tack för er input, det har gett mig nya infallsvinklar som jag inte tänkt på. Infarten är från gatan rakt ovanför "d", det är i "d" som de har tänkt bygga garaget. (Ja, det är alltså en granne som bygger, inte jag).

Byggnaden har två kortsidor vänd mot samma gata som infarten är ansluten till. Kan man då anse att det rör sig om en/två "frontespisar" och att byggnadshöjden skall räknas till nock?

Redigerat:
Jag lägger ut en bild för att illustrera hur byggnaden i första inlägget ser ut från gatan. Den röda linjen visar detaljplanens högsta höjd för bostadshus (4 meter). Högsta byggnadshöjd för gårdshus är 4,5 meter.

Om varje huskropp ska mätas "var för sig" och det är den "från gatan dominerande fasaden" som ska mätas, är det så att den huskropp som har garaget ska mätas till nock?

Ritad fasad av hus med markerad höjdbegränsning på 4 meter med röd streckad linje, frågeställning om mätning till nock.

Nu är det väl en hörntomt? Då tror jag att det finns en del "överkurs" regler om vilken gata som skall anses ligga mot den höjdbestämmande fasaden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu är det väl en hörntomt? Då tror jag att det finns en del "överkurs" regler om vilken gata som skall anses ligga mot den höjdbestämmande fasaden.
Ja, det är ett knepigt fall. Men min fråga baserar sig på följande resonemang: om varje huskropp ska bedömas var för sig*, så borde "a" och "b" på min skiss i första inlägget bedömas från sidgatan till höger på skissen.

Garage-delen ("d") är däremot svårbedömd; infarten går från gatan rakt ovanför på skissen, där kör även den mesta trafiken och det finns en park och en båthamn på andra sidan vägen. Den dominerande fasaden från gatan är alltså vänd åt "norr" på skissen; garage-delen har ju ingen fasad mot sidgatan...?

Eller har jag missat någonting? Räknar man garagets fasad mot norr som en "frontespis"?

*)
”I vissa fall, t.ex. om byggnaden är mycket lång, sammansatt av flera
byggnadskroppar eller är byggd i vinkel, kan det vara nödvändigt att betrakta
byggnaden såsom sammansatt av flera delar och göra en särskild bedömning av varje
del för sig

Boverket: Uppdrag att utreda definitioner på byggnadshöjd, nockhöjd, totalhöjd, vind, suterrängvåning och källare

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.