Byggahus.se

Byggnadshöjd etagehus

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt en sjötomt som sluttar åt norr, även utsikten är åt norr, samt infarten till huset. Jag tycker det är jättesvårt att klura ut vilket hus som kan passa och vill gärna ha lite koll på vad jag själv föredrar innan ev kontakt med arkitekt.

Maximal byggnadshöjd är 5 meter och vi står i valet och kvalet mellan att bygga ett tvåplanshus (med lite snedtak på övre våningsplanet) eller ett hus i etage. Är det någon som vet hur man beräknar byggnadshöjder när det är etage? Jag tänker mig att man, lite förenklat naturligtvis, tar ett tvåplanshus och delar i två vertikalt och sedermera ställer den övre halvan på en marknivå 1-1,5 meter högre upp. Detta skulle ju innebära att man följer marken mer, men blir byggnadshöjden högre än för tvåplanshuset?

För suterränghus har jag förstått att man mäter medelmarknivån, men jag ogillar sutteräng och vill hellre ha ett hus i mindre etage där alla planen är ovan mark.

Tankar och idéer tas tacksamt emot!

2. S
    Medlem Nivå 1
    Hoppas ni har ett dispens från strandskyddet innan ni köpte tomten så,att detaljplanen är klar.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Jadå, dispens och detaljplan finns!

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 4
    Som vanligt så kan man göra olika tolkningar. Jag skulle spontant räkna nockhöjd efter den totala medelmarknivån för de båda etagerna. Men vissa kommuner/handläggare delar upp huset i två kroppar om det skiljer sig i marknivå och räknar dem separat.

Skulle ändå rekommendera etagelösningen om tomten funkar för det. Spränga är dyrt och du va inte så pepp på sutteräng.