borpålandet
En av våra byggnader ligger en dryg meter in på en samfällighet som vi inte är delägare i. En granne som inte heller är delägare i samfälligheten påpekade detta och jag kollade gränsmarkeringar och såg att han tyvärr hade rätt. Byggnaden byggdes för mer än 50 år sedan och jag hade ingen aning om det. Jag brukar dessutom parkera traktorn framför byggnaden ibland så då står den också till största delen på grannfastigheten. Grannen sa att jag måste fixa det där men är det inte upp till markägarna i samfälligheten? Samfälligheten har inte klagat och bryr sig knappast om det. Han hotade med att kontakta lantmäteriet. Han letar fel för vi hade en konflikt tidigare. Är det något att bry sig om?

Claes Sörmland
Har byggnaden stått där i 50 år så finns uppenbarligen någon typ av medgivande från markägaren. Inget att bry sig om.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
borpålandet
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har byggnaden stått där i 50 år så finns uppenbarligen någon typ av medgivande från markägaren. Inget att bry sig om.
Tror inte det finns något medgivande och det kan bli svårt att få eftersom det är så många delägare. De bryr sig knappast om den där metern men grannen bryr sig mycket ... Kanske ska säga att det finns ett gammalt muntligt löfte för hur kollar man det.

Lantmäteriet bryr sig inte.
Det är till och med såpass vanligt att byggnad står lite på grannens mark att det finns med i jordabalken hur sådant hanteras.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Byggnaden är inget att göra nått åt men du kanske ska hitta någon bättre plats att parkera traktorn på för att unvika nya problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
borpålandet borpålandet skrev:
Tror inte det finns något medgivande och det kan bli svårt att få eftersom det är så många delägare. De bryr sig knappast om den där metern men grannen bryr sig mycket ... Kanske ska säga att det finns ett gammalt muntligt löfte för hur kollar man det.
Jag tänker inte ett skriftligt medgivande utan att samfällighetens delägare precis som du skriver inte bryr sig utan i praktiken medger att huset står där. De har ju haft 50 år på sig att invända vid det här laget.

Var och varannan äldre fastighet har anläggningar som som sträcker sig över fastighetsgränsen så det är ovanligt på något sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
borpålandet
J Jensa86 skrev:
Byggnaden är inget att göra nått åt men du kanske ska hitta någon bättre plats att parkera traktorn på för att unvika nya problem.
Ja det gör jag tills det lugnar ner sig.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…

Bästa svaret

Grannen sa att jag måste fixa det där men är det inte upp till markägarna i samfälligheten? Samfälligheten har inte klagat och bryr sig knappast om det. Han hotade med att kontakta lantmäteriet. Han letar fel för vi hade en konflikt tidigare. Är det något att bry sig om?
Så länge grannen inte har en andel i samfälligheten är dennes åsikt fullständigt irrelevant. Lantmäteriet kommer inte bry sig, i alla fall inte så länge grannen till att börja med är delägare i samfälligheten. Om grannen är delägare i samfälligheten kan denne teoretiskt initiera en fastighetsbestämning, då kommer förrättningskostnaderna fördelas mellan dig och samfällighetens delägare. Dessutom finns regler i JB som innebär att du (förmodligen) slipper flytta byggnaden ändå, se 3:12 JB.

Så sitt lugnt i båten och skit i din granne. Det värsta som kan hända är ungefär att grannen din gör sig till ovän med hela samfälligheten när han tvingar på dom att betala för en gräns dom inte bryr sig om. Och det förutsätter att grannen är delägare i samfälligheten, vilket jag förstått sakens om att denne inte är. Givet att det stämmer är din granne helt maktlös i den här situationen, då denne inte är att betrakta som sakägare och därmed saknar initiativrätt att ansöka om exempelvis en fastighetsbestämning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Och då kommer alla dessa delägare av samma anledning aldrig att bry sig eller samla ihop sig till att agera för att göra något åt att saken är som den är heller. Alltså händer inget alls.

Tänk på samfälligheten som vilken granne som helst. Om granne A har parkerat/ställt en friggebod/whatever på granne Bs tomt, så är det inte något som granne C kan göra ett vitten åt.
Det är ju granne B som för det första måste tycka att vad-det-nu-är ska bort och för det andra börja agera på något vis för att det ska hända (allt från säga till granne A till att starta myndighets- och rättsprocesser).

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Du bryr dig inte och med största sannolikhet inte heller samfällighetens delägare. Ni bryr er ännu mindre att rätta till det när ni räknar på att få dela på kostnaden att göra en förrättning hos lantmäteriet. Ca 50000-100000kr eller mer beroende på antalet påverkade fastigheter och hur mycket arbete som krävs.

Om det är så viktigt för grannen att det blir rätt så kan ni erbjuda honom att stå för kostnaden.
Antagligen sjunker hans intresse för att rätta till "gränsfelet" drastiskt.

• Haha
borpålandet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.