Någon som kan dela med sig av erfarenheter av Byggmax trälimmer? Prismässigt ligger de väldigt bra till mot tex Casco, iallafall hos de handlare som jag har i närheten.

Är det någon som känner till vem som tillverkar trälimmerna som Byggmax säljer under eget namn?

/Lasse

Kass. Som vanligt lim utspätt med lika mycket vatten.

Limmet är väldigt lättflytande, men fogarna blir starka. Om det är lika starkt som Casco eller Loctite vet jag inte. Om du skall ha mycket så finns i alla fall Casco på 5 litersdunk. Jag brukar köpa Loctite på CO bara för att flaskan är bättre än konkurrenternas.

@mycke_nu:
Efter lite letande bland produktspecar så hittar jag att Casco anger torrhalten till 46-48% för sitt innelim. Byggmax anger torrhalten 46% för sitt motsvarande lim, så att det skulle vara dubbelt så mycket vatten i byggmaxlimmet är ren nonsens.

Jag tycker det är tråkigt med den här typen av ogrundade inlägg som inte tillför någon saklig information, men jag är ganska ny här och det kanske är den här nivån i Byggahus-forumet?

@mattiasp:
Tack för saklig information om konsistensen. Är det Clas Ohlson du menar med CO? Jag hittar bara Cascos trälimmer där.

Ingen som vet vilken tillverkare som levererar trälimmerna till Byggmax?

Ja, CO är Clas Ohlson. Har de slutat med Loctite? Synd. Jag får spara mina Loctiteflaskor och köpa Casco på dunk. Jag skall kolla på Byggmaxflaskan:

...Det finns inga uppgifter på flaskan om vem som tillverkar limmet åt Byggmax. Däremot såg jag att det stod "Plastic Padding" på de flaskor som jag kallar Loctite. Det är samma bolag som äger varumärkena, det är lite oklart vad som är varumärke och vad som är namnet på producenten

Byggmaxlimmets låga viskositet gör det lite svårarbetat. Det är nog det mycke_nu menar. Jag anände limmet till golvspån och det blir lite kladd när limmet inte vill ligga still där man hällde det.

Loctite och Plastic Padding är båda varumärken under Henkel (precis som Barnängen och Schwartzkopf, stor kemifirma det där!).

Det var för att jag ska lägga golvspån som jag frågade så det kan vara en anledning att passa sig för Byggmaxlimmet. Nu blir det nog vinter-kvalitet eftersom jag håller på i en bod som blir lite knepig att värma upp allt för mycket och det kan ju hända att vintervarianten har lite annan konsistens. Jag får väl helt enkelt köpa en flaska Byggmaxlim och jämföra mot Cascos vinterlim som jag har en flaska stående.

Byggmax är nog som Biltema att de inte vill avslöja vilka som är leverantörer. Vem skulle köpa märkesvaror för kanske 50% mer om det visade sig att man kan köpa samma produkt billigare på Byggmax?

Jag håller på med motorcyklar och det är alltid en evig debatt om Biltemas motoroljor. Det är väl mer eller mindre bevisat att det är Statoil som levererar dem, men det träts naturligtvis om det är samma spec på oljorna eller om det är "andrasortering" som säljs på Biltema.

Redigerat:
När jag la mitt spångolv så använde jag vinterträlim från
1) Casco
2) Jula
3) Byggmax

Nu råkade det bli tre olika märken då jag inte hade bråttom att lägga golvet och köpte lite då o då när lusten att lägga golv föll sig in och vilken affär man var närmast.

Men iaf... jag märkte ingen skillnad alls på dessa 3 märkena... tycker de t.om luktade likadant och lika mycket. Jula's kanske luktade en aningen mer. Kan inte svara för hållfasthet ännu då jag blev klar för inte så länge sen. Men på ett par veckor har jag inte sett nån skillnad...
Har hört att man skall helst använda vinterträlim när man lägger golvspån, oavsett ute eller inne.

Jaha, intressant med motoroljorna. Jag har även hört att det är Exxon Mobil som levererar Agrololjorna till Lantmännen eller Granngården eller vad de råkar heta för tillfället.

För övrigt har Byggmax en hel del märkesprodukter som inte maskeras. Plaströren kommer från Uponor om jag inte minns fel. Däremot kan BM byta leverantör lite hur som helst och låtsas att det är samma produkt. K-plyfan är för närvarande från Finnforrest, men tidigare kom den från Brasilien och var limmad med vattenlösligt lim. Eldosorna var tidigare en helt OK lågprismodell, men byttes ut mot en helt värdelös modell som spontanspricker. De dåliga är märkta Etmàn.

Jag limmade 75m2 spångolv i somras med byggmax vanliga vitlim.
Jag hade inga problem alls med det och när jag senare kapade upp en lucka i golvet och skulle lossa skivan så var det inte limfogen som brast utan spånskivan delade på sig.

Det lim du köpte i somras var helt OK.

Frågan är om det lim jag köper idag är samma lim, eller någon ny sort?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.