Byggahus.se

Byggmax:s mfl. värdelösa hantering av virkeslängder

1. C
    Medlem · Nivå 16
    Har tidigare inte funderat så mycket på det tills jag behövde lite större mängder långa konstruktionsreglar (>= 5m) till ett takbygge.

För er som inte reflekterat över detta har Byggmax inte ett fast urval av virkeslängder på hyllorna, utan det varierar efter vad de får levererat. Ibland är det längsta de har i en viss dimension 4,2 m, ibland 5,4 m. All hantering sker i löpmeter, så butiken, och därmed kunden kan inte rekvirera några specifika längder och ingen vet vilka längder som finns på hyllan eller vad som är på väg in.

Om man behöver specifika längder är enda sättet alltså att åka till butiken och titta i hyllorna och återkomma vid ett senare tillfälle om det man behöver inte finns inne. Efter att ha hamstrat virke till mitt projekt under ett halvårs tid har jag börjat inse att det inte är ett fungerande system, och jag får väl krypa till korset och beställa hem virke från en "riktig" bygghandel.

Så jag tänkte att här kan vi diskutera detta och andra liknande konstigheter med bygghandelns utbud.

2. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 6
    Japp har med tänkt på de när jag byggde attefall, generellt verkar de vara glada i långa längder dvs 4,8, 5.4 och kortreglar på 2.5. Någon gång ibland har de 3.6 och 4.2 men ytterst sällan. Dock blir det många gånger ändå billigare att kapa bort spillet än att köpa kortare längder på de mer välsorterade brädgårarna pga prisskillnaden

Nu har jag byggmax 5min bort så de bli att åka dit och reka ibland. Samma med trallen och se när ny stuv öppnas. Är man där vid fel tillfälle är de bara ett ormbo av bortvalda plank

3. J
    Medlem · Nivå 22
    Ska man handla på Byggmax måste man vara kunnig och observant, så man vet vad det är för kvalitet på virket man köper (hållf klass och sortering). Gör man bara det så går det bra enligt min erfarenhet. I sanningens namn tycker jag alla byggvaruhandlare har problem med att hålla god längdsortering, vilket åtminstone kan leda till onödigt spill.

4. K
    Hobbysnickare Nivå 5
    Är byggmax billigt?
    Leta reda på en lokal virkeshandel som inte tillhör de stora kedjorna.
    Presentera ditt projekt och vipps har du ett konto och 30% rabatt.
    Du får nu ett bra virke i rätt längder.
    Vips med minimalt spill så är det billigare än byggmax.

5. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag borde ha skrivit att om man jämför priser med samma virkeskvalitéer, så är Byggmax enligt min erfarenhet inte billigare. Jag håller helt med @kioskdavid. Det är bättre att gå till en lokal bygghandlare och öppna ett konto när man ska starta ett projekt (som inte behöver vara större än ett förråd). Att minimera spillet genom att få rätt långder är värt mycket pengar.

6. C
    Medlem · Nivå 16
    Byggmax ligger i linje med övriga lågprisaktörer, vilket innebär nästan halva priset mot "fina" proffshandlaren på andra sidan gatan. Så det är minst 30% eller bättre rabatter som gäller om man skall matcha. Tyvärr är detta en småstad och virkeshandlarna är lätträknade om man inte vill köra ett antal mil för att hämta virke.

Virkessortimentet är annars helt OK, det som stör är det märkliga sättet att hantera längderna. Att tillgången på olika längder från leverantören varierar är ju ett faktum, men i normala fall har ju handlaren att antal längder som man försöker hålla på hyllan, och är en viss längd slut så vet man att det är på väg in. Byggmax tar uppenbarligen vad de får - är t.ex. 4,8 meter slut så kanske det hamnar 3-meters i det facket istället och det kan ta månader innan de råkar få in ett annat parti med 4,8-meters.

7. J
    Medlem · Nivå 22
    C 24 virke från ByggMax är inte sämre än C 24 virke från en annan handlare. När det gäller klädselbrädor eller trallvirke måste man titta på sorteringen. Jag jämförde precis via nätet priset på 28x120 mm tryckimpregnerad trall mellan "min" Byggmax butik och en XL-bygghandlare i närheten som jag brukar utnyttja. ByggMax tar 13 kr löpmetern för G4-3 sorterat virke medan XL-bygg tar 22 kr löpmetern för G4-2 sorterat virke. Kvalitetsskillnaden mellan dessa sorteringar är mycket stor. I G4-3 förekommer kantkvistar och torra kvistar. Vill man ha ett snyggt resultat blir det mycket spill. Den verkliga prisskillnaden blir inte så stor, och allt tar mycket längre tid.

8. C
    Medlem · Nivå 16
    Så är det säkert. I mitt fall är det som sagt konstruktionsvirke det handlar om, och då är ju längderna dessutom betydligt mer kritiska.