Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Byggmax retur, rimligt?

1. L
    Medlem · 95 inlägg

lelleputt

Medlem
    Vi beställde kakel av Byggmax i våras, kom en pall med PostNord. Kakelsättaren började dock reagera när han öppnade några lådor och såg att det var en annan färgnyans på vissa. Visar sig att drygt 10 lådor var av helt fel nyans mot vad vi beställt.

Efter en utdragen reklamation så vill de nu att vi tar med oss kaklet till närmsta butik.

Är det rimligt när det är de som gjort fel vid packningen? Är ju inte direkt gratis att åka dit, bensinen kostar ju mer än någonsin. Nån som råkar ut för liknande situation? Har ni fått till nån form av upphämtning eller har ni skeppar tillbaka det själv? Kan man då inte begära transportersättning av Byggmax?

• Laddar…
  2. M
    Medlem · Skåne · 1 324 inlägg
    Det rimliga är att de skeppar ut rätt varor och betalar fraktkostnaden ifall de vill ha tillbaka det som är fel. När det gäller kakel så kan det vara knepigt att få tag på mer av samma batch om det gått ett tag.

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 477 inlägg
  4. J
    Husägare · Stockholm · 157 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Att vara ansvarig för att returnera är inte likställt med att kundens skall betala återfrakten.

Det är rimligt att kunden ansvarar för att returen sker, eftersom kunden vill göra anspråket. Kostnaden på frakten bör ligga på byggmax om ni kommer överens att produkten är felaktig, det är de som i så fall skickat felaktiga varor.

5. D
    Renoverare · Stockholm · 1 180 inlägg

Dublin

Renoverare
    Jag hade ett liknande ärende med en ytterdörr jag köpt på nätet och där jag reklamerat själva dörren. Fick ett nytt dörrblad utskickat utan kostnad. Men jag bråkade en del om hur returen av det felaktiga dörrbladet skulle ske. Det slutade med att de inte ville ha tillbaka det, så jag fick snällt stå för kostnaden att köra det till skroten...

6. V
    Medlem · 199 inlägg

Villaägarenr1

Medlem
    Du har ju rätt till ersättning i form av mil ersättning. Bara att packa in sina lådor i bilen. Åka och byta.
    Det är människor du handlar av, inga felfria robotar. Alla kan göra fel.

7. L
    Medlem · 95 inlägg

lelleputt

Medlem
    Du menar att jag borde kunna kräva milersättning av Byggmax?

8. V
    Medlem · 199 inlägg

Villaägarenr1

Medlem
    Ja självklart. De har man alltid rätt till vid reklamation

9. J
    Husägare · Stockholm · 157 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Jag fick milersättning av Rusta vid en reklamation. Det går men kanske inte helt enkelt att få igenom tyvärr.

• Laddar…
  10. D
    Hobbysnickare · 173 inlägg

Davidbagare

Hobbysnickare
    Om varan du har fått inte stämmer överens med den du beställde ska du inte behöva betala för att skicka tillbaka den. Du ska inte behöva betala något extra på grund av att du har fått en felaktig vara.

När du får en felaktig vara har du i första hand rätt att kräva att företaget rättar till felet (avhjälpande) eller skickar en ny, felfri vara (omleverans). Om inget av de alternativen är möjliga kan det bli fråga om ett prisavdrag, eller i sista hand hävning. Det betyder att företaget tar tillbaka varan och att du får tillbaka dina pengar.

Om du får extra kostnader på grund av en felaktig leverans har du möjlighet att kräva ersättning för merkostnaderna. I lagen kallas sådan ersättning för skadestånd. Om du ska kräva skadestånd behöver du kunna visa vilka kostnader du haft med hjälp av exempelvis kvitton.
    mvh

11. L
    Medlem · 95 inlägg

lelleputt

Medlem
    Frågan om hur man bevisar kostnad för bensin på ett rimligt sätt. Inte som att man tankar så lite som det behövs för typ 8 mils körning.

• Laddar…
  12. T
    Medlem · 3 282 inlägg
    de kollar tex på google maps hur långt du har till butiken och hem igen sen använder de tex skatteverkets belopp på körning i tjänst

13. S
    Medlem · Stockholms · 2 038 inlägg

sunqan

Medlem
    Vi har en ny konsumentköplag sedan 1/5, som gäller för avtal ingångna från det datumet.

Så här står det i den:
    Gamla kkl har denna text:

subtila, men ändå skillnader

• Laddar…
  14. F
    Medlem · Västra götaland · 7 392 inlägg

fsn

Medlem
    • Laddar…
  15. D
    Renoverare · Stockholm · 1 180 inlägg

Dublin

Renoverare
    Det här var ju lite intressant, vad gäller då i mitt exempel - där företaget inte ville ha tillbaka den felaktiga ytterdörr de levererat till mig, så jag fick åka till skroten med den på egen bekostnad? Kunde jag fått ersättning för det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.