Byggahus.se

Byggmax "Mellanstrukna panel" vad färdigmåla med?

1. M
    Medlem Nivå 2
    Dags för ett delvis byte av stående lockpanel på huset. Såg att Byggmax säljer en "Mellanstruken" panel.
    Enligt varuinformationen är den grundad med vattenburen alkrydbaserad färg, och sedan målad med vattenburen akrylatfärg.

Frågan är vad jag skall stryka panelen med som topplager.
    Av idag är huset målat med Demidekk Optimal, numera Demidekk Ultimate.
    Ser en fördel att fortsätta med Demidekk, men fungerar den på dessa mellanstrukna brädor.

Större delen av husets fasad är i gott skick, även om färgen börjar krita lite. Anledningen till det delvisa panelbytet är att panelen på en sida börjat murkna i nederkant, förmodligen dåligt underarbete eller en olämplig färg vid första målningen 1994 när huset byggdes.

I den bästa av världar skulle jag kapa av nedersta 20 cm och fälla in tex ett par z-panel, men är rädd att det skulle se konstigt ut. Kostnadseffektivt och arbetsbesparande visserligen.

Hade stående panel med liggande panel 3-4 brädor på mitt gamla hus, men det var typ z-panel på hela huset där. Lite annan stil.

Någon som dels har kunskap om färgerna, dels någon som har gjort som jag beskriver ovan, fällt in liggande panel nedanför den stående. (En bild vore uppskattad i så fall)

2. N
    Medlem · Nivå 8
    Ultimate är väl en akrylat, så då borde den fungera. Frågan är vilken kvalité av akrylatfärg som är på virket - det är ju onödigt att slänga på en dyr finfärg om grunden är en gammal hederlig "stugakrylat".