Byggahus.se

Byggmax laminat?

1. K
    Medlem · 70 inlägg

Krusboda

Medlem
    Var på Byggmax i helgen och tittade på deras golv. Parketten har ju fått hyfsade rekommendationer här. Men hur är det med laminatet??? Ek laminatet (clic) såg trevligt ut, men kostade bara 60 spänn kvadraten så jag blev lätt misstänksam. Någon som vet? Är det användbart och hur blir resultatet?

Byggmaxkillen jag frågade sa att laminatet är klassat. Men det säger mig inte särskilt mycket.

2. D
    Medlem · 83 inlägg

diziz

Medlem

Re: Byggmax laminat?

Jag tror inte kvaliten är den bästa, men tror ej heller att den är dålig. Om det är i hall eller kök skulle jag nog rekommendera mera "beprövade" leverantörer som Alloc eller Pergo iom att slitaget är stort i de rummen med mycket spring. Är det i sovrum däremot skulle jag nog lägga Någon billigare variant.

Hela golvet till ett sovrum skulle ju gå på under tusenlappen. Dessutom har jag för mig att det är 25års garanti på Golven ifrån BM.

3. K
    Medlem · 1 inlägg

kreativ

Medlem

Klassat betyder att de är klassat efter en viss standard enligt EU.

Den du tittade på för 60 spänn kvm är helt ok i sovrum och enklare rum.. (Klass 23)

ska du dock ge dig på vardagsrum, hall och kök bör du välja de för 79 :- /kvm och uppåt.. Bättre slitskikt osv.. (Klass 31)

Är helt godkända golv..
    Dock föredrar jag själv trägolv..

4. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Vi tyckte att Byggmax golv var helt okej tills vi köpte en annan sort på Bauhaus.....mycket rejälare och snyggare! Lägger aldrig ett golv som inte har den där speciella lyft-klicka på-böj ner-slå ihop-funktionen igen! ;D

5. N
    Medlem · 135 inlägg

Nussen

Medlem

Som någon annan tidigare sagt här; man får vad man betalar för. Svårare än så är det inte. Det gäller i alla andra sammanhag, och varför skulle det inte även gälla clic-golv..

Nussen

6. M
    Medlem · 6 inlägg

mr6007

Medlem

Har lagt laminat i många olika prisklasser och rekommenderar laminat för >100 spänn/m2. De billigaste har lite sämre passform och spricker lätt när man slår ihop dem!

7. P
    Medlem · 46 inlägg

PerKr

Medlem

gissar att diskussionen gäller precis just det golv som vi börjat lägga i vardagsrummet... byggmax billigaste variant... Någon riktig "click"-funktion har det ju inte. Det är bara att använda hammare och mellanlägg. Enda fördelen är förmodligen priset (vi har en tight budget) och om det nu inte är så tåligt så får man väl köpa ett dyrare golv senare. Samma sak med övervåningen (sovrum o dotterns rum), fast där valde vi 80-kronors lönn-laminatet (2-stav). Skulle kvaliteten vara lite sisådär betyder det att vi har ca 50 kvm golv att lägga om så småningom... :-/

hur har BM:s billiga golv klarat slitage o.s.v.?

8. korsriddaren
    Medlem · Skåne · 217 inlägg

korsriddaren

Medlem

Vilken sort var det ni köpte på Bauhaus? Skulle vara intressant att veta! Vad kostade Bauhausgolvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.