Byggahus.se

Byggmax furugolv - torktid innan läggning?

1. H
    Medlem · 11 inlägg

Hakanolotta

Medlem
    Hej alla!

Vi är glada husägare till ett litet 20-tals hus i Helsingborg. Vi har just påbörjat vår renovering av övervåningen (sovavdelningen). Vi har bredspacklat och målat väggar, slipat och målat taket och har varit iväg och införskaffat furugolv på Byggmax. HUR länge bör man låta golvet ligga och torka innan man lägger in det?

Lite input från någon som har lagt just detta golv vore väldigt uppskattat :D

Tusen tack!!!

Kramisar Lotta & Håkan & Maja

2. P
    Medlem · 16 inlägg

platini

Medlem

Re: Byggmax furugolv - torktid innan läggning?

Vi la in 25 mm furugolv i vår sommarstuga i våras. Vi väntade inte alls. Vi körde på direkt och det funkade väldigt bra. Har inte rört sig nämnvärt efter behandlingen (vitlaserat).

Vi är supernöjda.

3. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Du bör lägga direkt om du skruvar, annars torkar de mycket och när luftfuktigheten sedan ökar i augusti kommer du få böljande golv.

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 096 inlägg

MathiasS

Medlem

Nja....

Enligt byggmax själva så är även deras golv förpackat i täta förpackningar (precis som när du köper Siljan, Baseco etc) så fuktigheten ändras inte när du tar in golvet.

Byggmax rekommenderade att man väntade 10 dagar med att lägga deras golv. Siljan föreslår för sitt golv att man låter golvet aklimatisera sig under två dygn.

Torkar gör heller inte golvet - det blir snarast betydligt fuktigare när du öppnar förpackningen (det är också därför som golvet blir aningens svårare att slå ihop om du öppnar en förpackning och låter planken ligga öppet i något dygn).

5. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Nja....

Enligt byggmax själva så är även deras golv förpackat i täta förpackningar (precis som när du köper Siljan, Baseco etc) så fuktigheten ändras inte när du tar in golvet.

Byggmax rekommenderade att man väntade 10 dagar med att lägga deras golv. Siljan föreslår för sitt golv att man låter golvet aklimatisera sig under två dygn.

Torkar gör heller inte golvet - det blir snarast betydligt fuktigare när du öppnar förpackningen (det är också därför som golvet blir aningens svårare att slå ihop om du öppnar en förpackning och låter planken ligga öppet i något dygn).[/quote]

Förvisso är tanken att de skall vara packade i plast, men de jag köpte var inte bra plastade. Med den låga luftfuktigheten just nu skulle jag lägga direkt, bara temperaturen är acklimatierad. Det siljangolv jag lade för några år sen i augusti mådde inte bra av några dagar i "tropisk" luft.

Den stora frågan är väl om man vill lägga det tunna golvet flytande eller skruvat. Det tjockare ska definitivt skruvas.

Kanske finns det någon golvläggare i forumet som kan ge sin åsikt??

6. H
    Medlem · 11 inlägg

Hakanolotta

Medlem

Vi uppskattar verkligen er input & vi hoppas på ytterligare tips & råd!

Varma hälsningar Lotta, Håkan & Maja

7. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 840 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Gammal tråd men...
    Går det bra att använda trallskruv istf golvskruv till dessa golv?
    Och hur illa är det om man måste skruva en del av golvet från fel håll pga rummets geometri.. (Alltså i fjädern istf i noten)?

8. S
    Byggnadsvårdare · Västerbotten · 1 903 inlägg

scim

Byggnadsvårdare
    Jag skulle inte chansa med trallskruv, risken att du har sönder fjädern är nog närmare 100%. Köp riktigt golvskruv, den kostar ju bara 150:- på Byggmax. Se till att köpa gott om bits också, jag gjorde nog av med drygt 10st när jag la 30kvm golv.

Angående att lägga golvet åt fel håll så borde det vara möjligt, iaf om du använder golvskruv.

9. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 840 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    OK, tack. Allt ska man behöva kolla när det är hantverkare i huset....:mad:

10. I
    Medlem · Stockholm · 94 inlägg

intelligence

Medlem
    Nån som har bild på deras furugolv från Byggmax? Tänker på deras billiga för 100kr/m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.