Byggahus.se

Byggmaterial som aldrig borde ha tillverkats

1. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 514 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Priset är såklart enda fördelen med YAM men eftersom underlag egentligen inte behövs utan är mer en säkerhet innan och vid läggningen så är det såklart bra att det blir så billigt som möjligt för kunden.

Sen är min åsikt att underlagspapp inte behöver FORSÄTTAS att tillverkas då det alltid finns bättre alternativ. Dom kan väl behålla YAM enbart för tätskikt där det är ok med ett dåligt material ;)

• Laddar…
  2. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 638 inlägg

mattiaspPremiumikon: Hand

Hårklyvare
    Enligt Icopal är YAM mer temperaturstabilt och lämpar sig därför bättre än YAP i vissa tillämpningar

3. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 514 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    YAM har glasfiberstomme och YAP har en stomme av polyester, att det skulle göra den bättre i praktiken till ex. papp är då inget jag märkt på mina år i branchen men lätt att riva är den. Men det kanske har med någon klassning att göra.

Redigerat 7 mar 2019 08:03
  4. H
    Medlem · Österbotten · 6 713 inlägg

heimlaga

Medlem
    Varför?

Treetex är ett väldigt bra material att spika direkt på en timmervägg. Det går inte att spika gips eller andra hårda skivmaterial på en ojämn timmervägg.

Fast treetex direkt på regelstomme är ju ren idioti och det kanske är sådant som du har upplevt.

5. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Gillar också treetex som underlag till ytskikt. Funkar som heimlaga skriver bra till timmerväggar och kanske först och främst plankväggar.
    Fördelen med treetex är ju att den isolerar och har ett värde ungefär som minderalull om jag inte minns fel. Samtidigt är treetexen dämpande rent akustiskt. Ur brandsäkerhetssynpunkt är treetex så klart sämre än gips.
    En annan nackdel är att det lättare blir tryckmärken i ett ytskikt med treetex bakom, än med gips.
    Men i övrigt ser jag nog bara fördelar med det förutsatt att det sitter på en plankvägg eller annan massiv vägg.

Har nog aldrig sett treetex sittandes på en regelvägg, men det kanske finns exempel på det?

• Laddar…
  6. useless
    Lök. · Gävleborg · 22 659 inlägg

uselessPremiumikon: Badkar

Lök.
    Träfiberskivorna har ett lambda runt 0,05 om jag inte minns fel. Så en 12mm treetex motsvarar ungefär 8-9mm mineralull. Frågan är om det har någon praktiskt betydelse ur isoleringssynpunkt?
    Däremot kanske det fungerar som vindskydd innanför en halvtät timmer-/plankstomme och gör nytta på så vis?

7. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Mitt hus är isolerat med tre Treetexskivor på varandra.

8. Martin_B
    Bannad · 3 375 inlägg
    Ja det stämmer nog hyfsat bra det där.

Följande text är ur en beskrivning av Hunton's asfaboard (asfaboard är i princip samma sak som treetext fast behandlad för att tåla fukt, och bortsett från den hårdare ytan)

"12 mm Vindtät motsvarar nästan 10 mm vanlig isolering, vilket innebär en reduktion i U-värde på 0,01W/m2K."

Källa: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-vindtat/

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Solna · 388 inlägg

Andreas12345

Medlem
    Latexfog. Jag hävdar att om man behöver latexfog har man gjort fel. :)

10. T
    Medlem · 3 312 inlägg
    Hur fixar du snygga "fogar/skarvar" i tex smygar, golvlister, taklister mm mm?
    Fog är helt fantastiskt!

11. P
    Husägare · 425 inlägg

Patzie

Husägare
    Ja latex är ju perfekt för att få bort ”skuggor” men inte för att rädda upp dålig listning :)

12. A
    Medlem · Solna · 388 inlägg

Andreas12345

Medlem
    Man undrar ju hur snickarna gjorde förr innan latexfogen var uppfunnen. Som sagt, behöver man latexfog har man gjort fel. :)

13. T
    Medlem · 3 312 inlägg
    Hur ska man göra rätt då?

Visa gärna en bild där man har gjort "rätt" .

14. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 495 inlägg

hsd

Medlem
    Spackel

• Laddar…
  15. lärjungen
    Medlem · Örebro · 604 inlägg

lärjungen

Medlem
    Har du varit inne i ett hus som inte renoverats sedan 40-talet? Jag lovar att det finns skavanker i finishen.

Ja, många skavanker uppträder pga tidens tand, men hur vet du att ett nybyggt hus år 1942 hade en perfekt finish?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.