Byggahus.se

Byggmaterial har ökat kraftigt i pris - nu ska konkurrensen granskas

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 257 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 491 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Borde väl inte vara jättesvårt att kolla vad en gipsskiva kostar i våra grannländer och jämföra vad den kostar här.

3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Förmodligen är det branschen som vill få politikerna att tro detta. Problemet är inte priserna på material utan det är den generella graden av ökad komplexitet inom många system som driver kostnaderna uppåt. Myndighetskraven kring energi, dagsljus och begränsning av solvärme styr ovan i stor grad.

Enligt mig själv, som jobbar i branschen, är dock den enskilt största anledningen att folk jobbar långsammare och sämre än man gjorde förr. Detta i relation till komplexiteten givetvis. I Sverige drivs byggbranschen från att vara ett hantverk till att bli ett montage av komponenter. När slutprodukten planeras dåligt och samordningen mellan olika aktörer brister blir allting dyrt och tar lång tid.

Den generella prisökningen på bostäder styrs ju också mycket av markpriserna vilket följer tillgång/efterfrågan. Detta innebär ju att man på vissa platser helt enkelt inte kan bygga hyresrätter och få ekonomi i att hyra ut dem för den nivån som är acceptabel inom allmännyttan på orten.

17,60 exkl. moms per m2 betalar jag för Gyproc. Sen tillkommer märkning och transport med någon krona till.

4. A
    Medlem · 159 inlägg

attefall

Medlem
    Ingves lär ju vara glad iaf.

5. P
    Husägare · 5 017 inlägg
    "skenande materialpriser uppges vara en stor orsak"

Vem påstår detta? Den som tycker så borde lägga fram bevisen, i stället för att regeringen ska undersöka det. Eller är det regeringen som fått för sig att det är så här?

6. Q
    Medlem · 135 inlägg

qvrk

Medlem
    Detta var ju totalt bakvänt mot vad jag upplevt både privat i vår rätt omfattande renovering och på jobbet. Materialkostnaden är ju en spottstyver i sammanhanget och de höga slutkostnaderna kan nästan alltid härledas till arbetstid.

En intressant grej i sammanhanget är då också att det faktiska utförande och de fysiska prylarna kommer på plats oerhört snabbt upplever jag det som. Hantverkarna har bra maskiner och det finns ett system- eller modultänk kring det mesta, så allt bara klaffar (för det mesta). Och de jobbar ändå rätt bra. Vad som däremot tar tid är allt arbete runt omkring. Det ska inte bara upp en dörr. Den ska vara klassade enligt det ena och det andra, den klassningen ska utredas, ett intyg ska gå hit, ett intyg ska gå dit. Någon ska ta fram vilka intyg det överhuvudtaget rör sig om.

I slutändan har man en dörr som sitter där med en jävla massa dokumentation som aldrig någonsin kommer att läsas av någon. Men den ska finnas. Och den gör det, men den har kostat en fin slant att ta fram och administrera.

7. T
    Medlem · 5 inlägg

trpe

Medlem
    Var köper du din gips?

8. trähandtag
    Medlem · skåne · 1 379 inlägg

trähandtag

Medlem
    Det skulle vara intressant om det kunde byggas exakt likadant hus i med samma standard på ett jämförbart läge, osv osv och jämför byggkostnader, markkostnader, materialkostnader myndighetskostnader i olika europeiska länder.

9. MrJay
    Medlem · 1 199 inlägg
    11,68 inkl. moms per m2 betalar jag för Norgips från utlandet. Frakt tillkommer

10. F

falkn

Byggveteran
    Optimera.

11. F

falkn

Byggveteran
    Det låter väldigt billigt. Tyvärr ej jämförbart kvalitetsmässigt.

12. MrJay
    Medlem · 1 199 inlägg
    För att Cyproc gipsväggar som kostar 2ggr. priset på Optimera håller i 100 år längre och tar mycket högre belastning?

Intala dig det du.

• Laddar…
  13. F

falkn

Byggveteran
    Det har inte med det att göra. Det handlar mer om själva montaget. Att gipsen ska hålla när man drar den mot stålregel o.s.v.

Misstänker dock att du måste ta full bil för att det priset ska gälla? Sen tillkommer frakt på hur mycket? Mitt pris är från skiva 1, plastat och klart.

14. MultiMan
    Medlem · Västernorrland · 3 766 inlägg

MultiMan

Medlem
    Det har gjorts undersökningar för årtionden sedan, iaf 1980-90-tal, men aldrig hänt något vad jag vet. Byggbranschen är ett frälse som får göra hur de vill, med politikernas goda minne och stöd (som ROT). Kommer inte hända något nu heller. Först när de obefintliga räntorna börjar gå upp ordentligt och vi stannar sedelpressarna kanske det kan hända något.

Minns tydligt när det gjordes program om att samma tegelsten kostade 1kr i Bryssel men 7-8kr i Sverige (vid den tidpunkten då). Ett av många exempel som togs upp.

• Laddar…
  15. J
    Medlem · stockholm · 6 694 inlägg

JohanLun

Medlem
    Vvs artiklar verkar vara gjorda av guld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.