4 594 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Bygglovsfritt skärmtak 15kvm - redan vid nybyggnationen
Vad jag förstår så kan får bygga ett skärmtak från huset på max 15kvm utan bygglov.
Låt oss säga att man fått bygglov för ett hus med normalt takutsprång och att man under byggnationens gång helt enkelt "förlänger taket" från gaveln motsvarande 15kvm. Räknas sådant tak som "skärmtak"?
Är det tillåtet tror ni? (förutsatt att gränser till grannar etc är inom plan )
Eller, måste man få slutbesked först, och endast därefter får man bygga skärmtaket - eller?
Låt oss säga att man fått bygglov för ett hus med normalt takutsprång och att man under byggnationens gång helt enkelt "förlänger taket" från gaveln motsvarande 15kvm. Räknas sådant tak som "skärmtak"?
Är det tillåtet tror ni? (förutsatt att gränser till grannar etc är inom plan )
Eller, måste man få slutbesked först, och endast därefter får man bygga skärmtaket - eller?
Såhär står det på min kommuns hemsida.
Skärmtak
Du får utan bygglov bygga ett skärmtak som inte är större än 15 kvadratmeter, om det placeras minst 4,5 meter från tomtgräns. Du kan bygga flera mindre skärmtak, men den sammanlagda ytan på skärmtaken får inte vara mer än 15 kvadratmeter. Med grannens medgivande får skärmtaket placeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
Det står inget om när, så det borde inte vara några problem?
Sen är jag nyfiken på varför du inte väljer att slänga in det i bygglovet så du får 15 "nya" m2 att bygga skärmtak för? Man vet ju aldrig om det kan behövas.
Skärmtak
Du får utan bygglov bygga ett skärmtak som inte är större än 15 kvadratmeter, om det placeras minst 4,5 meter från tomtgräns. Du kan bygga flera mindre skärmtak, men den sammanlagda ytan på skärmtaken får inte vara mer än 15 kvadratmeter. Med grannens medgivande får skärmtaket placeras närmare än 4,5 meter från tomtgräns.
Det står inget om när, så det borde inte vara några problem?
Sen är jag nyfiken på varför du inte väljer att slänga in det i bygglovet så du får 15 "nya" m2 att bygga skärmtak för? Man vet ju aldrig om det kan behövas.
Jag fick bygglovet godkänt redan början av 2012 (med vanligt takutsprång) men bygglovet blev överklagat 3ggr upp till Svea Hovrätt. Nu har bygglovet vunnit laga kraft och vi ska nu ha vårt tekniska samrådsmöte med kommunen för att få startbesked. Idén med 15kvm extra tak har jag precis nu kommit på. Jag ska naturligtvis ta upp det med kommunen under samrådsmötet, men jag är nyfiken att här på forumet sondera ev. synpunkter om rättsläget innan jag pratar med handläggaren.Goteborg skrev:
Klicka här för att svara