1 800 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Bygglovsfritt för mindre fasta objekt i trädgården?
Verktygstokig
· Stockholm
· 101 inlägg
Finns det några mått eller andra kriterier på hur stor en byggnad måste vara för att det i byggnadslagen ska räknas som ett byggnadsverk eller andra fasta anläggningar (t.ex. Plan- och byggförordning (2011:338) 6 kap. 1 §) ?
Tack på förhand!
- En trädgårdsbänk är en trädgårdsmöbel och är inget byggnadsverk? Även om den bultas fast på ett betongfundament i marken?
- Om man gjuter en trädgårdsbänk i betong (finns exempel på såna fasta "trädgårdsmöbler" på allmänna platser) som inte kan flyttas utan att riva den, är det ett byggnadsverk som kan kräva bygglov?
- Om man gjuter en hel möbelgrupp med två solsängar, trädgårdsbord och bänkar i betong som står ute i trädgården, är möbelgruppen ett byggnadsverk som kan kräva bygglov?
- Ett vindskydd till soptunnan, väggar i betong ca 1x1x1,5m, är det ett byggnadsverk som kan kräva bygglov?
- En låda (omkring 1,5x1,5x1,5m) murad i lättbetong med tak av plåt som ska rymma ett reservelverk, räknas det som ett byggnadsverk eller "andra fasta anläggningar" som kräver bygglov?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag har sett en definition av byggnad som något människor kan uppehålla sig i.
Sen ser jag inte på vilket sätt den paragraf som du nämner är relevant eftersom den handlar om andra anläggningar än byggnader och det räknas upp vilka anläggningar det gäller.
Sen ser jag inte på vilket sätt den paragraf som du nämner är relevant eftersom den handlar om andra anläggningar än byggnader och det räknas upp vilka anläggningar det gäller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på bra utrustning för mindre blästringsarbeten
Verktyg & Maskiner -
Enkel lösning för mindre växthus på berg?
Växthus -
Frågor om grundläggning för mindre stallbyggnad
Grund & Markarbeten -
Anlita elektriker för mindre jobb. Vad göra med resten av tiden?
El -
Solcellsföretaget lurade kunden – grannens träd medförde 40 % mindre produktion
Artikelkommentarer